J 35D - Jaktversionen
Uppdaterad: 2021-02-18
 |
På valborgsmässoafton 1964 hamnade fpl 35300 i utrullningshindret på Bråvalla. Foto: Okänd (SFF).
|
1 augusti 1957 var specifikationen för 35B2 klar.
Senare fick denna nya Drakenversion beteckningen 35D (David). Den nya
förbättrade motorn RM6C var nu mogen att introduceras tillsammans
med tillhörande efterbrännkammare typ 67. Jämfört med
tidigare A- och B-versioner kunde D-versionen medföra ytterligare
600 liter bränsle och dessutom två fälltankar rymmande
vardera 530 liter.
Till det yttre skilde sig J 35D från J 35A och B framför allt
genom de framdragna och smäckrare luftintagen, samt det i fenan topplacerade
pitotröret. Dessa drag var gemensamma för efterföljande
versioner E och F (J).
Strategiskt innebar D-versionen klara förbättringar beträffande
stigprestanda och acceleration. Däremot innebar den nya motorn inte
att topphöjden ökade. För att bekämpa fientligt flyg
på höjder upp till 15.000 meter krävdes en ny robotbeväpning.
Denna blev dock aldrig aktuell förrän i det utvecklade 35F-systemet.
För J 35D gällde fortfarande Rb24.
Den första prototypen till D-versionen provflögs den 27 december
1960. Serietillverkningen påbörjades 1962 och följande
år började serieleveranser till F 13. Officiellt debuterade J 35D
vid en pressvisning den 30 september 1963. Det första serieflygplanet
(35274) användes för fortsatt utprovning vid SAAB och FC och
levererades aldrig till Flygvapnet förrän det modifierats till
S 35E med nummer 35960. De följande flygplanen i den första delserien
med nummer 35275-35304 flögs endast kortare period vid F 13 innan de
ställdes i förråd. De saknade radar, eftersom PS-03 vid
denna tid fortfarande var under utveckling. Under 1966 överfördes
de förrådsställda planen till SAAB för en första
modifiering och slutligen konverterades 29 st J 35D vid CVM till S 35E. Den
ursprungliga raka huven behölls vid denna konvertering.
 |
Situationsbild av J 35D ur F 10 i främre
klargöringsområde (framom), klar för start och utrustad
med Rb24 Sidewinder-robotar. Foto: Se nedan.
|
Den andra delserien omfattade fpl 35305-35328 (förutom 35310 som
även konverterades till S 35E). Dessa flygplan betecknades J 35D1 och
levererades till F 13 under våren 1964. Efter hand som F 13 senare
fick J 35F överfördes flottiljens J 35D1 till F 10 redan under sommaren
1964.
Den sista delserien (III) omfattade fpl 35329-35393 och betecknades
J 35D2. Dessa flygplan hade full elektronisk utrustning med sikte 7A, siktesradar
PS-03/A samt styrautomat 05 med integrerad Machhållning. Dessa flygplan
levererades till F 13, F 10, F 3, F 4 och F 21. Efterhand ersattes D-versionen
av J 35F.
F4 opererade emellertid J 35D fram till leverans av JA 37 Viggen 1984.
Även F 21 (2 div) opererade J 35D fram till 1984.
De flygplan som levererats till flottilj i D1-utförande modifierades
efter hand till D2-standard vid CVV Hässlö. Flygplan med nummer
35305-35328 (utom 35306, 35309, 35310, 35316 och 35319) samt 35329-35353
(utom 35331) modifierades samtliga vid CVV. Övriga flygplan modifierades
vid respektive förband. Det gällde då införandet av
såväl "Etapp 2 standard" som en ny raketstol i samtliga
flygplan. Detta kunde ske genom att kabingolvet sänktes med 5 cm.
Enligt de första direktiven skulle alla modifieringar vara avklarade
till den 1 januari 1968, men arbetet fortsatte en bra bit in på detta
år. Underbeteckningarna D1 och D2 slopades därmed och kvar fanns
endast beteckningen J 35D.
 |
Minneslista för flygplan J3 5D. Baksida. Vänster från 1965, höger från 1972.
Foto: Flygvapenmuseum CC BY
|
 |
Minneslista för flygplan J3 5D. Framsida. Vänster från 1965, höger från 1972.
Foto: Flygvapenmuseum CC BY
|
I samband med kassation och avställning av J 35D har 24 flygplan
återköpts av SAAB för konvertering till 35OE och export
till Österrike. Ett flygplan har sålts av Aces High Ltd England
(G-BOAR) till Warplanes Inc i USA dit det fraktades med båt. En J 35D
uppställdes som "gateguard" vid F 4 Frösön och
ett flygplan ställdes ut vid Hammarnäset.
Tabell - J 35D Draken
Fpl-nr |
Godkänd |
Kasserad |
Operatör o koder |
Anmärkningar |
35274 |
- |
- |
FC-274, SAAB |
Pfpl, ej lev FV, mod 35960 |
35275 |
|
|
F13-75 |
|
35276 |
630508 |
- |
FC-276, F13-76, SAAB |
Mod 35944 |
35277 |
630617 |
- |
F13-77, SAAB |
Mod 35957 |
35278 |
|
|
F13-278, -78 |
|
35279 |
630606 |
- |
FC-279, F13-79, FC, SAAB |
Mod 35948 |
35280 |
630617 |
- |
FC-280, F13-80, SAAB |
Mod 35955 |
35281 |
630910 |
- |
FC, F13-81, SAAB |
Mod 35959 |
35282 |
630614 |
- |
F13-82, SAAB |
Mod 35934 |
35283 |
630813 |
- |
F13-83, SAAB |
Mod 35942 |
35284 |
620910 |
- |
F13-84, SAAB |
Mod 35940 |
35285 |
631228 |
- |
F13-85, SAAB |
Mod 35958 |
35286 |
631001 |
- |
F13-86, SAAB |
Mod 35950 |
35287 |
631001 |
- |
F13-87, SAAB |
Mod 35938 |
35288 |
631001 |
- |
F13-88, SAAB |
Mod 35933 |
35289 |
631001 |
- |
FC, F13-89, SAAB |
Mod 35935 |
35290 |
631106 |
- |
F13-90, SAAB |
Mod 35952 |
35291 |
631106 |
- |
F13-91, SAAB |
Mod 35946 |
35292 |
631014 |
- |
FC, F13-92, SAAB |
Mod 35956 |
35293 |
631031 |
- |
F13-93, SAAB |
Mod 35953 |
35294 |
631126 |
- |
F13-94, SAAB |
Mod 35941 |
35295 |
631120 |
- |
F13-95, SAAB |
Mod 35949 |
35296 |
631217 |
- |
F13-96, SAAB |
Mod 35937 |
35297 |
631118 |
- |
F13-97, SAAB |
Mod 35939 |
35298 |
631217 |
- |
F13-98, SAAB |
Mod 35954 |
35299 |
631120 |
- |
F13-99, SAAB |
Mod 35945 |
35300 |
631217 |
- |
F13-00 , SAAB |
Mod 35951 |
35301 |
631209 |
- |
FC, F13-01, F3-01, SAAB |
Mod 35947 |
35302 |
631228 |
- |
F13-02, F3-02, SAAB |
Mod 35936 |
35303 |
640108 |
- |
F13-03, SAAB |
Mod 35943 |
35304 |
640124 |
670130 |
F13-04, F10-01 |
Hav 661122 F10 (minuslandning) |
35305 |
640128 |
|
F13-05, F10-02, F4-02 |
|
35306 |
640224 |
? |
F13-06, F10-03, f4-03 |
Hög gångtid |
35307 |
640121 |
? |
F13-07, F10-04, F21- , F4-04 |
|
35308 |
640224 |
790212 |
F13-08, F10-05, F4-25 |
Avveckling (F14) |
35309 |
640224 |
640824 |
F13-09 |
Hav 640306 F13 (minuslandning) |
35310 |
- |
- |
F13-10 (?) |
Mod 35932 |
35311 |
640218 |
|
F13-11, F10-07, F4-07 |
|
35312 |
640204 |
780609 |
F13-12, F10-08, F4-08 |
Haveri 770817 på F 12 flygfält i bankorset. Kollision med 35433. Ff oskadad. Se Haverier.
|
35313 |
640316 |
|
F13-13, F10-09, F4-09, F10- |
|
35314 |
640224 |
|
F13-14, F10-10, F4-10, SAAB |
Mod 35OE (Österrike) |
35315 |
640218 |
|
F13-15, F10-11, F4-11, SAAB |
Mod 35OE (Österrike) |
35316 |
640218 |
650226 |
F13-16 |
Hav 640506 Mälaren |
35317 |
640316 |
|
F13-17, F10-12, F4-17, F3-17, FC, F10- |
|
35318 |
640316 |
770420 |
F13, F10-13, F3-13 |
Böv 78 ?? (F8 ?) |
35319 |
640401 |
650702 |
F13-19, F10-14 |
Hav 650202 Hallandsåsen |
35320 |
640413 |
|
F13-20, F10-15, F4-15 |
|
35321 |
640413 |
|
F13-21, F10-16, F4-16 |
|
35322 |
640413 |
671006 |
F13-22, F10-17 |
Hav 670906 Utö |
35323 |
640401 |
|
F13-23, F10-18, F4-18, F10- |
|
35324 |
640421 |
|
F13-24, F10-19, F4-19, -24, SAAB |
Mod 35OE (Österrike) |
35325 |
640413 |
|
F13-25, F10-20, F4-20, F10- |
|
35326 |
640512 |
790212 |
F13, F10-21, F4-21 |
Avveckling, böv F4 |
35327 |
640504 |
|
F13-27, F10-22, F4-22 |
|
35328 |
640504 |
|
F13-28, F10-23, F4-23, SAAB |
Mod 35OE (Österrike) |
35329 |
|
|
F13-29, F10-29, F3-29, F21-29 |
|
35330 |
|
|
F13, F3-30, F10-40, F3-30, F21-30 |
Hög gångtid |
35331 |
640623 |
661209 |
F13-31 |
Hav 660609 Grimsvallen |
35332 |
640701 |
700616 |
F13-32, F3-32, F21-32 |
Haveri 700428 Järve, 20 km S Piteå. En fyrgrupp övade
avancerad stridsmässig flygning på ca 2.000 m höjd. Hela
fyrgruppen kom in i dykning i hög fart men bara två kom ur den.
Okontrollerat flygläge och rodermoment-begränsning. Fsk-hopp i
över 1.000 km/tim. Ff omkom. Se även 35334. (GT,Exp,Se) |
35333 |
640818 |
|
F13-33, F3, F21-33 |
Hav 830628 SO Morjärv ca 09:00. Ff :s rote övade luftstrid
med annan rote. Molnhöjd 500 m. Vid anfall kom ff ned på för
låg höjd. Fpl (som låg rätt på vingarna) gled
utmed en mosse innan det slog i en kulle. Fpl sönderdelades o brinnande
delar spreds över en stor yta. Ff omkom. Ff havererade med en annan
35:a 1983-04-19. (GP,DN,Exp) |
35334 |
640623 |
700616 |
F13-34, F3-24, F10-34, F21-34 |
Haveri 700428 sjön Finnträsket, S Piteå (Bottenviken?).
En fyrgrupp övade avancerad stridsmässig flygning på ca
2.000 m höjd. Hela fyrgruppen kom in i dykning i hög fart men
bara två kom ur den. Okontrollerat flygläge och rodermomentbegränsning.
Fsk-hopp i över 1.000 km/tim. Ff blev hängande i ett träd
och fick flera arm- och benbrott. Se även 35332. (GT,Exp,Se) |
35335 |
|
|
F13-35, F3-35, F4-35, F21-35, F4-25, F10- |
|
35336 |
|
|
F13-36, F3-36, F21-36, SAAB |
Mod 35OE (Österrike) |
35337 |
|
|
F13-37, F10-30, F21-37 |
Hög gångtid |
35338 |
|
|
F13-38, F3-38, F4-31, SAAB |
Mod 35OE (Österrike) |
35339 |
640818 |
|
F13-39, F3-39, F10-39, F21-39, F10- |
|
35340 |
640826 |
|
F13-40, F3-40, SAAB |
Mod 35OE (Österrike) |
35341 |
640826 |
|
F13-41, F3-41, F4-41, SAAB |
Mod 35OE (Österrike) |
35342 |
640918 |
|
F13-42, F3-42, F4-42, F21-42, SAAB |
Mod 35OE (Österrike) |
35343 |
640903 |
730523 |
F13-43, FC; F3, F21-43 |
Hav 730411 Munksand, havet utanför Piteå. Ff och rotetvåan
påbörjade, med radio och visuell kontakt, stigning genom moln
till 6.000 m höjd. Vid avslutad stigning och molngenomgång var
ff försvunnen. Ingen radiotrafik hade förekommit. En oljefläck
på vattenytan visade var fpl slagit ned. Ff omkom. (Exp) |
35344 |
640918 |
|
F13-44, F3, F10-38, F21-44 |
|
35345 |
640929 |
|
F13-45, F3-45, F10-45, F4-45 |
|
35346 |
640929 |
|
F13-46, F3-46, -66, F4-66, F21-46 |
|
35347 |
641007 |
|
F13-47, F3-47, F21-47, F10- |
|
35348 |
641022 |
|
F13-48, F3-48, F21-48, F10- |
Föreslagen till kass |
35349 |
640929 |
|
FC-16, F13-49, F3-49, F4-49 |
Hav 840404 på Storsjöns is. Civil hkp-pilot (fd 35-pilot)
räddar ensam ff ur stängd, brinnande kabin med stor fara för
eget liv. Strax efter räddningen börjar krutladdningarna explodera
i kabinen. (GT) |
35350 |
641007 |
|
F13-50, F3-50, F4-50, SAAB (35OE) |
G-BOAR (Aces High Ltd) |
35351 |
641022 |
|
F13-51, F3-51, F21-51, SAAB |
Mod 35OE (Österrike) |
35352 |
641022 |
|
F13-52,F3-52, F10-41, F21-45 |
|
35353 |
641102 |
|
F13-53, F3-53, f4-53 |
|
35354 |
641109 |
|
F13-54, F3-54, F4-54, F21- |
|
35355 |
641204 |
661209 |
F13-55, F3-55 |
Hav 661118 Vårdsberga k:a |
35356 |
650302 |
790212 |
F13-56, F3-56, F4-56 |
Avveckling, böv F4 |
35357 |
641109 |
|
F13-57, F3-57, F4-57 |
|
35358 |
641126 |
790212 |
F13-58, F3-58, F4-58, F21 |
Avveckling, böv F4 |
35359 |
641229 |
710504 |
F13-59, F3, F4-59 |
Haveri 710119 Gällö, S Östersund. Superstall (?) på
12.500 m höjd. Fsk-hopp på 3.000 m. Fpl föll ner i en lada.
(Exp) |
35360 |
641126 |
|
F13-60, F3, F21-40, SAAB |
Mod 35OE (Österrike) |
35361 |
641204 |
701130 |
F13-61, F3-61, F4-61 |
Haveri 700902 Strömsund. Fsk-hopp på 3.000 m höjd.
(GT) |
35362 |
641229 |
780508 |
F13-62, F3-62, F4-66, -46 |
Hav 771003 Storsjön |
35363 |
641004 |
680114 |
F13-63, F3-63 |
Hav 671205 F3 |
35364 |
650105 |
790212 |
F13-64, F3-64, F4-64 |
Avveckling, böv F4 |
35365 |
641229 |
|
F13-65, F3-65, F4-65, F21-29, F10- |
|
35366 |
650105 |
|
F13-66, F3-66, F10-66, F4-66, F21-34, F10- |
Föreslås till kass |
35367 |
650212 |
|
F10-06, F4-06, F10- |
|
35368 |
650112 |
|
F10-24, F4-68, SAAB |
Mod 35OE (Österrike) |
35369 |
650216 |
|
F10-25, F21-49 |
|
35370 |
650112 |
|
F10-26, -60, F4-26, SAAB |
Mod 35OE (Österrike) |
35371 |
650302 |
|
F13-01, F3, F4-01, F10- |
|
35372 |
650223 |
|
F10-27, F4-27 |
|
35373 |
650216 |
|
F10-28, -63, F4-28, SAAB |
Mod 35OE (Österrike) |
35374 |
650315 |
|
F10-29, F4-29 |
Hav 801009 Åmsele |
35375 |
650223 |
|
F13-05, F3-05, F4-05, SAAB |
Mod 35OE (Österrike) |
35376 |
650317 |
690824 |
F13-06, F3-06 |
Hav 690523 Vättern |
35377 |
650315 |
691120 |
F10-30, F21-50 |
Hav 690917 Hindersöfjärden, Luleå. Koll i luften med
35936 under luftstrid. Fart ca 800 km/tim. Ff omkom. Fpl på 8 m djup.
(DN,GT) |
35378 |
650223 |
|
F13-08, F3-08, F4-38, SAAB |
Mod 35OE (Österrike) |
35379 |
650330 |
731120 |
F13-09, F3, F21-32 |
Haveri 731017 F13. Fpl från F21 får fågelkollision
(huven) vid startpådrag. Ff avbryter starten men bromsskärmen
fungerar inte och startbanan är hal. Fpl rullar ut (utrullningshinder
saknas) och passerar en väg. Fälltankarna slår i vägkanten
och bränslet fattar eld. Fpl voltar ett helt varv och kommer ned på
"magen". Ff lyckas ta sig oskadd ur det häftigt brinnande
flygplanet. (Exp) |
35380 |
650317 |
|
F13-10, F3, F4-30 |
|
35381 |
650330 |
|
F10-31, F21-31 |
|
35382 |
650330 |
|
F13-12, F3-12, F4-42, F10- |
|
35383 |
650330 |
|
F10-32, F4-32, F10- |
|
35384 |
650413 |
|
F10-33, F4-33, SAAB |
Mod 35OE (Österrike) |
35385 |
650409 |
660819 |
F13-15, F3-15 |
Hav 660603 Himmersfjärden |
35386 |
6504133 |
|
F10-34, F4-34, SAAB |
Mod 35OE (Österrike) |
35387 |
650409 |
|
F13-17, F3-17, F4-12, F21-38 |
|
35388 |
650505 |
|
F10-35, F4-37 |
Monument F4 |
35389 |
650505 |
|
F13-19, F3-19, F4-19, F21-43 |
Hav 830215 Myrheden 25 km SO Fällfors, Västerbotten. Superstall.
Fsk-hopp. |
35390 |
650505 |
690829 |
F13-20, F3-20 |
Hav 690613 09:20 Östersjön, 10 km v Visby. Radarledd stridsmässig
avancerad flygning. (GP) |
35391 |
650505 |
|
F10-36, F4-36 |
|
35392 |
650428 |
790212 |
F13-22, F3-22, F4-52 |
Avveckling, utst Hammarnäset |
35393 |
650505 |
|
F13-23, F3-23, F21-35, SAAB |
Mod 35OE (Österrike) |
 |
Transport av flygplan 35 Draken (märkt F3-10) på allmän väg i Malmslätt 1971.
Foto: Sven Lindh / Flygvapenmuseum CC BY (beskuren).
|
 |
Transport av flygplan 35 Draken (märkt F3-10) på allmän väg i Malmslätt 1971.
Foto: Sven Lindh / Flygvapenmuseum CC BY (beskuren).
|
|