FPL 37 VIGGEN - HAVERI F15 370081980-12-18, Alfta (Edsbyn)Uppdaterad: 2012-01-19
Haveriet
HändelseförloppI övningssektorn på ca 2000 meters flyghöjd och med fart ca 800 km/h påbörjade gruppchefen en högersväng i planflykt. Gaspådraget var MS och belastningen ca 4G. Gruppering och svängens utförande enligt gruppchefen framgår av skissen.
När farten i svängen hade minskat till 675 km/h beordrade gruppchefen ebk-tändning zon 3 och fortsatte svängen med alfa 15 grader. 18 sekunder senare (efter ytterligare närmare 180 graders kursändring) meddelade fyran med lugn röst på radio att han hade "tappat". Gruppchefen meddelade då att han "gick ut på 270".
Kort tid därefter slog flygplan fyra ned på sydlig kurs (190 grader)
med ca 50 graders banvinkel och ca 15 graders vänsterbankning
omedelbart NO höjden Mesbacken (4 km V Alfta) varvid föraren
som medföljde flygplanet omkom.
Föraren
Under en övning i avancerad flygning på instrument med lärare i SK 37 drygt två månader före haveriet påbörjade föraren en looping med ingångskurs 360 grader. Övningen bedrevs så att föraren i sista vertikalen skulle skeva så att urgången ur loopingen skulle ske på av läraren angiven kurs 090 grader. Övningen var väl förberedd och övningsmonentet är relativt enkelt att utföra under förutsättning att skevroder ges åt rätt håll samt att belastningen bibehålls under rörelsen. Föraren gjorde emellertid två fel. Dels skevade han åt fel håll så att urgångskursen skulle ha blivit 270 grader dels släppte han efter på belastningen så att läraren blev tvungen att överta manövreringen för att höjdförlust och fartökning ej skulle bli för stora.
Läraren hade aldrig förut tvingats överta
manövreringen under liknande övningsmoment och karaktäriserade
förarens sätt att fungera vid tillfället som att han "slutade
flyga". Trots upprepade försök lyckades föraren ej utföra momentet
felfritt under detta flygpass.
Preliminärutskrift från radiotrafikenK: * = radio + = ifn - = tfn Tid Objekt K Text O-21 * ...ligger det en glugg upp till ett molntäcke på fyra tusen meter men söder och väster ut ligger första molntäcket på ungefär tre- fyrahundra meter. Ett litet tunt molnskikt är det emellan där. T-15 * Jaa, har du haft nån nederbörd? O-21 * Neej, det ser ... möjligen söderut och sydväst ut. 10.22.20 T-15 * Jaa, klart stiga och klart skifta till Sundsvall David. O-21 * --emton D.. (avbrutet) 10.22.30 O-21 * Tjuett anmälan. 10.22.31 O-23 * Tre 10.22.32 O-08 * Fyra 10.22.33 O-21 * Sundsvall Olle tjuett 10.22.36 Sundsv * Olle tjuett Sundsvall radarkontakt 10.22.40 O-21 * Tjuguett ja och tjuguett flank höger smal gruppering 10.24.25 ? * (Sundsvall..) (Anm fn ej uppfattbart) 10.25.10 O-21 * Tjuett zon tre tänd 10.25.28 O-08 * Fyran tappat 10.25.33 O-21 * Ja vi gick ut på två sju noll vi har stigit HAVERI 10.25.45 O-21 * Fyran vilken kurs har du? 10.25.52 O-21 * Fyra från ett 10.26.02 O-21 * Tjuett fyra ifrån ett 10.26.12 O-21 * Tjugoett fyra ifrån ett 10.26.24 O-21 * Tjugoett fyra ifrån ett 10.26.29 O-21 * Sundsvall ifrån Olle tjuett 10.26.31 Sundsv * Olle tjuett Sundsvall 10.26.33 Ö-21 * Har du kontakt med tredje flygplanet som gick ifrån oss alldeles nyss? 10.26.38 Sundsv * Neej, jag har inte sett nån gå ifrån, neej 10.26.44 Sundsv * Utan ni ligger i ett eko vad jag kan se allihop O-21 * Tjugoett fyra ifrån ett Sundsv - (ifn samtal om annat flygplan. Under detta kommer följande två meddelanden som då är svåruppfattbara). O-21 * Har du kontakt med fyra? O-23 * Nej jag har inte nån kontakt. O-21 * Var det nåt problem under svängen? O-23 * Neej O-21 * Tjugoett fyra ifrån ett 10.27.35 O-21 * Tjugoett fyra ifrån ett O-21 * Sundsvall ifrån Olle tjugoett. Du måste hjälpa mig å få tag i honom. På nå´vis. På frekvenserna. Sundsv * Ja Olle tjugoett fyra från Sundsvall O-21 * Olle tjugoett övergår Caesar två F femton Sundsv * Ja Olle tjuett vet du vilket håll han bröt av åt i så fall? O-21 * Ja han torde ha svängt höger inåt upp emot nordlig kurs 10.28.10 Sundsv * Jaha 10.28.00 T-15 * KontrollenOlle tjuguett. (Delvis under följande) - Ja den här Olle tjuguett han har tappat fyran över Edsbyn nånnstans där. T-15 - Jaa ?? - Han får inte tag i honom på radio. O-21 * Kontrollen Olle tjuguett. T-15 - (Under föregående) Neej T-15 * Tjugoett kom. O-21 * Olle tjuguett ligger mitt sektor elva och trean har försvunnit från frekvensen. Jag vill att du hjälper till å leta honom eventuellt om han finns på Caesar två. T-15 * Jaa O-21 * Han lämna oss alltså.. under en.. brant sväng ner i moln och sen har vi inte hört nånting mer ifrån han. T-15 * Ja O-21 * Och jag lämnar för Sundsvall igen T-15 * Ja, de va tjuett tre va? O-21 * Ja, och vi va alldeles intill sektormitt, sektor elva. T-15 * Ja T-15 - Ja, Sundsvall 10.29.00 T-15 * Tjugoett tre kontrollen T-15 * Olle tjugeett tre Söderhamn, kanal Helge Caesar två - (ifn uppkallning) - Kom T-15 - Starta helikoptern gå mot sektor Olle elva. - Ja O-21 * Kontrollen Olle tjugeett T-15 - Ja (för sig själv) T-15 * Tjugeett kom O-21 * Det bör ha varit nånstans strax sydväst Edsbyn 10.29.40 T-15 * Sydväst om Edsbyn. Jaa. O-21 * Tre från ett, e du med? O-23 * Ja jag ligger en.. trehundra meter bakom. Jag såg en (sikt här) så jag kolla att läget var öppet. O-21 * Ja vi ska se om vi hittar en glugg här så vi kan gå under. O-23 * Ja T-15 * Har du kontroll på han nu? O-21 * Nä, jag har'nte fått tag i honom på radion än. O-21 * Vi övergår Sundsvall igen... femton David. T-15 * Ja O-21 * Vi försöker gå ner under moln. Få se om han har gått dit. 10.30.20 T-15? * Ja ? - Hördudu, tjuguett tre är borta. T-15 - Jaa, kan... det är en kille som har sett ett flygplan gå i härborta vid Alfta Edsbyn... så det är förmodligen honom. ? - Jaha du. T-15 - Ja ? - Okej T-15 - Vi skickar, vi skickar dit helikoptern. ? - Ja 18.30.40 T-15 - Okej Utlåtande
Föraren av flygplan fyra har under en motsväng i planflykt på
ca 2000 meters flyghöjd (300-500 meter över ett moln- och disskikt) meddelat att han "tappat" vilket i föreliggande fall torde
innebära att han förlorat ögonkontakten med de två övriga flygplanen. Sannolikt har föraren undanmanövrerat från förbandet så
att han under höjdminskning hamnat i IMC varefter han ej kunnat
undvika att flygplanet kolliderat med marken.
Följande faktorer kan ha bidragit till haveriet:
Rapport över bärgningen
Bevakningspatrull placeras på haveriplatsen. Området avspärras. Nedslagsplatser för kringflugen materiel markeras med markeringskäppar för att underlätta sökande i snöväder. Snötäcket var i princip bortblåst på nedslagsplatsen (i skogsdungen) men var några decimeter i den öppna terrängen. Barack vid motorbana ca 300 m från haveriplatsen utnyttjades som förläggning och bas för bevaknings- och bärgningspersonal.
1980-12-19:
1980-12-22--23: Den på orten närmast boende oeh tillika vaktmästare på motorbanan med bostaden ca 500 m från platsen åtog sig att utöva viss övervakning av platsen och kontakta F15 vid behov. När bärgningen avbröts bedömdes att ca 30% hade tillvaratagits, huvudsakligen större enheter som vingar, motor o s v. Kontakt togs med markägaren. Reglering av skador uppsköts till våren då framför allt skador på tallplanterinqen skulle regleras.
Kraftigt töväder frilade materiel. Bärgningsledaren svarade för daglig tillsyn av platsen och hopplockning av materiel.
Jan-Febr:
Mars:
April:
1981-05-18--19:
Augusti:
Söderhamn 1982-02-19 |