FPL 37 VIGGEN - HAVERI F 6 37084 och 371031983-09-05, KristinehamnUppdaterad: 2012-02-04
HaverietKollisionen inträffade strax efter kl 15.00 på ca 700 meters höjd 12 km väster om Nysund (17 km N Gullspång) under övning i enskild luftstrid. Båda flygplanen söderdelades och totalhavererade varvid båda förarna omkom. Händelseförlopp
Båda flygplanen var utrustade med fylld extratank, sikteskamera och en övningsrobot 24J. Akanlast skulle fingeras då respektive flygplan uppträdde som jakt. Flygplanen startade i rote från Karlsborg kl 1448 och anflög mot sektorn. I sektorn delade roten upp enligt ANFA-profil nr 801 på höjd 1.000 m och påbörjade luftstriden kl 1455 på höjder huvudsakligen över 1.000 m. Flygningen radarföljdes av radar ost (REC Ost). Efter ca två minuter uppmanades roten av REC Ost att förflytta sig längre västerut. Roten försvann samtidigt från radarbilden vilket indikerar att höjden då minskats till under 600-900 m. Enligt vittnesuppgifter avbröts striden och roten förflyttade sig till västra delen av sektorn. Härefter återupptogs striden på i huvudsak låga höjder. Ett stort antal vittnen har sett flygplanen manövrera kraftigt under denna luftstrid. Kollisionen inträffade omedelbart före kl 1502. Rotechefen hade dessförinnan legat i en svag högersväng på höjd ca 350 m och med fart ca 500 km/t. Strax före kollisionen (8 sek före) övergick han till en vänstersväng och svagt stigande attityd. I kollisionsögonblicket var bankningen 90 gr, tippattityden +11 gr, höjden 708 m samt farten ca 400 km/t.
Samtidigt som rotechefen strax före kollisionen låg i stigande vänstersväng med ökande bankning låg rotetvåan i svag dykning mot honom bakifrån vänster. Rotetvåan hade dessförinnan tagit upp i en flankanfallsliknande manöver från låg höjd. Rotetvåan flög därefter på konvergerande kurs med rotechefen och hade i kollisionsögonblicket fart ca 500 km/t och bankning vänster 60-70 gr. Undersidan på bakkroppen på rotetvåans flygplan träffade det andra flygplanets översida av framkroppen. I samband med att framkroppen på rotehefens flygplan bröts sönder separerade föraren från raketstolen och fallskärmen utlöstes så att han hamnade i bärande skärm.
Flygplanen slog ned på åkermark och vållade skador på skörden
samt obetydliga markskador.
FörarnaBåda förarna hade en uttalad vinnarlust som i kombination med deras övriga personliga egenskaper föranlett divisionsledningen att tidigare under utbildningen vara särskilt observant på prestigeladdade situationer i flygtjänsten för dessa förare. De hade därför tidigare inte inplanerats i enskild luftstrid mot varandra. Vid tiden för haveriet ansågs emellertid detta vara möjligt med hänsyn till att båda förarna visat större mognad och omdöme. Troligt händelseförloppI kollisionen slog översidan av 084 framkropp ihop med undersidan på fpl 103 bakkropp. Kabinen och nosdelen på 084 slogs loss och föll till marken medan övriga delar av fpl forsatte i en långsluttande bana mot norr, med eld utefter sidorna. Före nedslaget har nosvingepartiet skilts från bakkroppen och fallit ner 135 m norr om bakkroppen. Vid bakkroppens nedslag har en kraftig explosion uppstått.
Föraren i fpl 084 omkom omedelbart vid kollisionen och har ej initierat räddningssystemet. Vid framkroppens sönderbrytning har ff separerat från stolen genom att remfrigöringsmekanismen påverkats. Samtidigt har det manuella utlösningshåndtaget slagits ur sin parkeringsficka vilket medfört att fallskärmen utlösts och ff hamnat i bärande skärm. Ff i fpl 103 har ej initierat räddningssystemet. Han har sannolikt blivit oförmögen att agera efter kolliåionen på grund av våldsamma påkänningar.
Under den tekniska utredningen har intet framkommit som tyder på
annat än att båda flygplanen skulle ha fungerat felfritt fram till
kollisionsögonblicket.
UtlåtandeKollisionen har inträffat under en formell luftstridsövning - enskild mot enskild - där förarna vid varie möte växelvis skulle agera som jakt- respektive attackförare. Akanbeväpning (fingerad med sikteskamera) och övningsrobot skulle utnyttjas med hänsyn till respektive roll i striden.
Strax före kollisionen har rotechefen legat i en svag högersväng på låg höjd. Rotetvåan har legat bakom ute till höger. I detta läge har rotetvåan sannolikt haft ögonkontakt med rotechefen och tagit upp i en flankanfallsliknande manöver i avsikt att sikta. Rotechefen har troligen inte sett tvåan i detta skede. Rotetvåan har påbörjat en högerbankning i samband med eller omedelbart före passagen bakom i avsikt att bibehålla ögonkontakten med rotechefen. Han har därefter tagit upp åt vänster och därmed vänt buken mot rotechefen. I samband härmed har flygplanen kolliderat med varandra. Ingen av förarna bedöms ha haft möjlighet att utnyttja räddningssystemen. 0rsakssambandet som lett till kollisionen har inte med säkerhet kunnat fastställas. Följande faktorer bedöms ha inverkat:
SHK har härutöver gjort följande iakttagelser:
Försvarets FlygsäkerhetsAnalysÖvningens slutskede bedrevs på lägre höjd än som angivits i ordergivningen. Branta undanmanövrer med slingring kan ha bidragit. Likaså kan försök till genomskärare ha gjorts med för stor målvinkel. (SHK utredning avvaktas). Kommentarer: Vid kollisionen mellan två AJ 37 kan den låga höjden ha bidragit så att tillräckligt fritt utrymme för undanmanövrer saknades. Vissa indikationer kan tyda på att en av förarna har försökt en "genomskärare" med resultat att målets branta och oväntade undanmanövrer har medfört ett så "trångt läge" att kollissionen blev oundviklig.
|