![]() |
Foto: Okänd (från all-aero.com) |
I slutet av 1930-talet kom chefsdesigner Richard Palmer från Vultee Aircraft Division i USA på idén att tillverka fyra typer av flygplan för olika militära roller där alla hade samma grundläggande tillverkningsjiggar samt gemensamma vingar, bakkropp och stjärt.
De fyra modellerna gavs beteckningarna P-48 (ensitsigt jaktflygplan), BC-51 (grundläggande stridsskolflygplan), B-54 (avancerat skolflygplan) och B-54D/BT-13 (grundläggande skolflygplan). Detta gjorde att flygplanen blev relativt billiga och snabbproducerade.
P-48, vars design påbörjades 1938, bestod av en metalltäckt stålrörskropp vars mittsektion var identisk med BC-51 och B-54. Vingen var byggd med samma jiggar som användes för B-51 och B-54D och hade en ganska ovanlig symmetrisk form på vingspetsarna.
![]() |
Foto: Okänd (från Worldwarphotos) |
P-48 hade tygklädda hydrauliskt manövrerade roderytor med delad klaff. Det helt infällbara landningsstället var detsamma som på BC-51 och B-54.
![]() |
21755 under testflygning. Foto: Okänd (från Worldwarphotos) |
Prototypen, "Model 48" (reg NX21755, c/n 142), flög för första gången den 9/9 1939 och fick namnet Vanguard (V-48) av tillverkaren.
![]() |
Första prototypen av Vultee V-48 / P-66 Vanguard. Foto: Okänd (från San Diego Air & Space Museum Airhistory.net). |
Den hade en lång motorkåpa och en stor propellerspinner som gav ett lågt luftmotstånd men tillsammans med det variabla luftintaget under nosen uppstod allvarliga överhettningsproblem för motorn. Luftintaget fixerades därför i öppet läge, ytterligare ett luftintag placerades ovanpå motorkåpan och roderytorna utökades för att förbättra stabiliteten.
![]() |
NX21755 med modifierade luftintag. Union Air Terminal, Burbank, 1940. Foto: Bill Larkins ( |
Den andra prototypen, "Model 48X" (reg NX19999, c/n 501), flög första gången den 11/2 1940 och fick en konventionell kortare motorkåpa (som ursprungligen var tänkt för maskinen) och en propeller utan spinner vilket gjorde motorn öppen framtill. Viss instabilitet uppstod under flygtestningen av Model 48X och avsevärda ökningar gjordes av både stabilisatorns och fenans roderytor.
![]() |
Prototyp nr 2, reg NX19999, med den kortare motorkåpan och utan spinner. Foto: Okänd (från ww2aircraft.net) |
Den andra prototypen fick också modifierade vingar, dubbla 12,7 mm ksp i främre flygkroppen och två 7,62 mm ksp i vingarna.
![]() |
Prototyp nr 1, NX21755, med kort motorkåpa men med spinner! Foto: Okänd (från aahs-online) |
Vid landning den 9/5 1940 på Vultee-flygfältet kolliderade den första prototypen NX21755 med en Lockheed Sirius varvid ett landställsben skadades allvarligt men piloten, Vance Breese, lyckades ändå landa flygplanet.
![]() |
Återuppbyggd NX21755 efter kollisionen med Lockheed Sirius, nu med den nya motorkåpan och utan spinner. Downey flygfält, Kalifornien, USA. Foto: Okänd (från Rudy Arnold / Smithsonian Institution). |
Flygplanen kom att bli mera kända som det amerikanska arméflygets jaktflygplan P-66.
Redan innan Vultee hade rättat till problemen med kylningen beställde Sverige 144 st flygplan den 6/2 1940. Sverige, som fortfarande var en neutral nation i Europa, hade skyndsamt börjat upprusta sin krigsmakt och var i desperat behov av moderna stridsflygplan.
Baserat på erfarenheterna från prototypen började Vultee bygga en förbättrad version kallad "Model 48C" för Sverige. Den hade kort motorkåpa, större roderytor, kraftigare beväpning och ny kompressor som gav bättre prestanda på hög höjd. Den skulle i det svenska Flygvapnet få beteckningen J 10. Totalt byggdes 144 flygplan av "Model 48C" (42-6832 till 42-6975).
![]() |
V-48C avsedd för Sverige. OBS det svenska kronmärket på bakkroppen! Foto: Okänd (från Worldwarphotos) |
Det första serieproducerade flygplanet (reg NX28300, c/n 502) premiärflög 6/9 1940 men när flygplanen var klara för leverans i september 1941 hade Franklin D Roosevelt utfärdat ett vapenembargo mot Sverige och flygplanen togs i beslag av amerikanska staten och de fick då beteckningen P-66.
14 av de beslagtagna flygplanen tilldelades en jaktdivision i Oakland, Kalifornien.
De resterande flygplanen erbjöds först till RCAF (Royal Canadian Air Force) för att användas som ett avancerat skolflygplan i Kanada (BCATP-projektet). Efter inledande försök ändrade de sig dock (Kanada/Storbritannien/BCATP?) och ville inte längre ha flygplanen som då istället skickades till Kina under Lend-Lease-avtalet.
Flygplanen skeppades till Karachi i Brittiska Indien där kinesiska piloter utbildades på flygplanen innan de flögs till Chengdu i Kina där de sattes in i strid mot Japan i det "Andra kinesisk-japanska kriget".
I maj 1942 anlände de första P-66:orna till Karachi och totalt 104 flygplan (av 128) kom så småningom fram till Republiken Kinas flygvapen. Eftersom de amerikanska piloter som fanns på plats inte hade någon erfarenhet av P-66 och dessutom var upptagna med att utbilda kinesiska piloter på P-40, fick de kinesiska piloterna själva prova sig fram med att flyga P-66 vilket ledde till många olyckor och haverier. Bara 79 flygplan kom fram till Chengdu...
De sattes in i striderna mot Japan och i slutet av 1942 var P-66 det vanligaste jaktflygplanet i Republiken Kinas flygvapen.
![]() |
Vultee P-66 Vanguard på väg till Kina. Foto: Okänd / "Dick" Whittington (från ww2aircraft.net) |
Längd | 8,66 m |
---|---|
Spännvidd | 10,97 m |
Höjd | 2,87 m |
Vingyta | 18,28 m² |
Tomvikt | 2.110 - 2.375 kg |
Max startvikt | 3.350 kg |
Motor | 1.200 hk (895 kW) Pratt & Whitney R-1830-S3C4-G (R-1830-33) Twin Wasp |
Max hastighet | 575 km/h |
Räckvidd | 1.200 - 1.530 km |
Max flyghöjd | 8.600 m - 10.400 m |
Stigförmåga | 14,7 m/s upp till 4.000 m |
Beväpning J 10 (planerad) | 2 × 8 mm ksp m/22 i nosen, 500-600 skott/vapen 2 × 13,2 mm akan m/39 i vingarna, 200-250 skott/vapen 10 × 12 kg sprängbomb m/39 i två ställ under vingarna |
Beväpning P-66 | 2 × 12,7 mm AN/M2 i nosen, 225 skott/vapen 4 × 7,62 mm AN/M2 i vingarna, 500 skott/vapen |
![]() |
NX21755. Foto: Okänd (från Worldwarphotos) |