PROJEKT J 23 - SAAB L-23
Uppdaterad: 2021-01-19
 |
Ritning fpl J 23 / projekt L-23: Björn Karlström.
|
J 23 - "En svensk Messerschmitt"
Det svenska Flygvapnet kunde naturligtvis inte
nöja sig med J 9 och eller J 20 som
"toppjaktplan" varför SAAB 1941 gavs uppdraget att konstruera ett helt nytt och modernt
jaktflygplan under beteckningen SAAB L-13
och som sedermera skulle resultera i SAAB 21.
Ett högst okonventionellt flygplan.
I samband med att förprojektet L-13 presenterades i mars
1941 uppstod naturligtvis tvivelsmål från Flygförvaltningens sida kring ett såpass
okonventionellt jaktflygplan. De första skisserna visade
ett plan med dubbla stjärtbommar, skjutande
propeller och en vätskekyld DB 603-motor. I
en mer utvecklad form skulle projektet senare
presenteras som projekt L-21. Den 5 april 1941
fick SAAB officiellt uppdraget att konstruera ett nytt jaktflygplan.
KFF:s tveksamhet till projektet var först och
främst styrt av farhågorna huruvida föraren
skulle klara sig helskinnad vid ett eventuellt
nödutsprång. För att gardera sig mot dessa
tvivel inom flygledningen presenterade SAAB
samtidigt ett mer konventionellt jaktplansprojekt benämnt L-23. Numret "23" hade valts
mot bakgrund av FFVS under utveckling
varande J 22. SAAB L-23, med tänkt typbeteckning J 23 var milt uttryckt ett projekt som
till sin konfiguration mycket påminde om den
tyska Messerschmitt Bf 109, om än med inslag
som även påminde om den amerikanska P-51B Mustang.
SAAB L-23, "den svenska Messerschmitten", skulle vara utrustad med den
tyska DB 603-motorn och beväpningen skulle
utgöras av en 20 mm motormonterad akan
samt fyra i vingen monterade 13,2 mm akan.
L-23 skulle dessutom, i likhet med projekt
L-21, vara utrustad med katapultstol.
Officiellt presenterades ett första utkast till
L-23 den 1 november 1941 och en formell
projektbeställning inlämnades redan den 18
november betecknad "Mt H67:5/41". För att
erhålla en rättvisande jämförelse mellan L-21
och L-23 föreslog SAAB att man skulle få i
uppdrag att tillverka ett provflygplan av vardera typen.
Tveksamheten hos KFF kvarstod. Så t ex
stoppades redan den 22 oktober 1941 projekt
L-21 till förmån för L-23, men den 5 december
samma år hade man slutligen bestämt sig. Det
blev den okonventionella L-21, sedermera
benämnd P 21 och J 21 (A 21) som skulle tillverkas. Projekt L-23 kunde
därvid läggas ned och kvar finns bara minnet
av vad som skulle fylla en lucka i FV:s typnummerserie - SAAB J 23. Det kan dock noteras att
ifråga om flygegenskaperna, särskilt vändbarheten, var 23:an underlägsen 21:an med
20 procent större tröghetsmoment kring längdaxeln och 15 procent större moment kring
tväraxeln. Det kan därför i efterhand konstateras att det var naturligt att SAAB 23 fick stå
tillbaka och aldrig ens kom så långt som till praktiska vindtunnelförsök.
Data och prestanda för SAAB L-23
Spännvidd: | 11,3 m |
Längd: | 10,66 m |
Höjd: | 3,2 m |
Vingyta: | 22,3 m2 |
Motor: | 12-cyl DB 605 1.475 hk
*) |
Tomvikt: | 2.535 kg |
Flygvikt: | 3.445 kg |
Stighastighet: | 5.000 m/5,7 min |
Max fart: | 626 km/tim |
Beväpning: | 1 st 20 mm 4 st 13,2 mm akan |
|