På fredagen var grundutbildningsbataljonen vid Kungliga Dalregementet (I 13) på hemväg från en veckas fälttjänstövning vid Haghed ca 20 km norr om Falun. Under hela veckan hade en samövning med F 16 avseende anfall mot marktrupp ägt rum.
Under första delen av veckan hade lägsta tillåtna flyghöjd vid ett flertal tillfällen underskridits och enl tidningsuppgift flög Mustangerna i skorstenshöjd i en närbelägen stadsdel. Detta noterades också på F 16 och torsdagen den 15/2 påpekades vikten av att deltagande piloter följde gällande säkerhetsbestämmelser.
Foto: Se nedan. |
Efter ca 20 min skedde byte varefter ff gick in i målområdet med divisionschefen som tvåa. Efter målspaning utfördes fem eller sex anfall mot mål på marken. I flertalet anfall följde divch på kort avstånd för att kontrollera föraren.
Till sist anföll ettan ensam i sydlig riktning bataljonens främre delar i utkanten av Falun. Övningsledningen uppehöll sig vid vägskälet i Österås en dryg kilometer norr om bataljonens förpluton när flygplansmotorljud, följt av en kraftig knall, hördes.
Flygplanet hade av någon anledning kommit ner på alltför låg höjd varvid det slog i trädtopparna och havererade i skogen. Nedslagget skedde vid sjön Varpan, 5 km norr om Falun. Planet plöjde en bred gata i skogen och föraren (K H) omkom.
I närheten av haveriplatsen några hundra meter öster om gamla vägen Hökviken - Uggleviken på Jungfrubergets nordvästra sluttning fanns dels förplutonen samt en pionjärpluton. Dessa berättar att flera J 26 anföll på mycket låg höjd. Hästarna i förbandet blev ordentligt skrämda.