OBS: JavaScript måste vara aktiverat för att denna webbplats ska fungera!!

RM 14 - Rolls-Royce RB.183-3 Tay Mk 611-8

RM 14, Rolls-Royce RB.183 Tay vid Rolls-Royce Heritage Trust Derby.
Foto: Nimbus227 (CC BY-SA 4.0, Wikimedia, beskuren)

Motorbeteckningen RB är en kombination av "R" för Rolls Royce och "B" för Barnoldswick och kom sig av Rolls Royces övertagandet av Rover-fabriken i Barnoldswick i Lancashire. Rolls-Royce valde att behålla Rovers ursprungliga modellnummer på motorerna. T ex: W.2B/B.23 blev RB.23 Welland och W.2B-500/B.26 blev RB.26 Derwent. "B" stod alltså för Barnoldswick men när designkontoret flyttades till Derby 1948 blev "RB" ändå standardprefixet för Rolls-Royce flygplansturbinmotorer.

Motorerna 611-8 benämndes ursprungligen 610-8 men de har sedan modifierats till 611-8-standard.

Alla Tay-motorer har en 22-bladig titanfläkt kopplad till en 3-stegs lågtryckskompressor, en 12-stegs högtryckskompressor, en 2-stegs högtrycksturbin och en 3-stegs lågtrycksturbin.

Rolls-Royce RB.183-3 Tay Mk 611-8 togs i bruk 1987 på flygplanet Gulfstream IV/IV-SP (betecknas RM 14 i Flygvapnet och används i TP 102A, TP 102C och S 102B).

Motor RM 14 i Flygvapnets S 102B nr 102002 i Luxemburg 2006-06-08.
Foto: Luc Willems (GFDL 1.2, Wikimedia, beskuren).

DATA - RM 14 (Tay 611)

Dragkraft 6.281 kp
61,6 kN
Vikt 1.476 kg
Diameter fläkt 1,12 m
Längd 2,41 m

Motor RM 14 i Flygvapnets S 102B nr 102002 på Malmen, Linköping 1995-08-25.
Foto: Anders "Bromma" Nilsson.