OBS: JavaScript måste vara aktiverat för att denna webbplats ska fungera!!

RM 15 - Williams-Rolls FJ44-1C

RM 15, Williams-Rolls FJ44, utan utloppsdel.
Foto: Ola Holmgren / Flygvapenmuseum (CC BY).

Från början var flygplanet SK 60 (SAAB 105) utrustat med motorn RM 9. Med början 1996 byttes RM 9-motorerna på 115 st av de 30-åriga SK 60 (A, B och C-versionerna) ut mot Williams-Rolls FJ44-1C som fick beteckningen RM 15.

Motorerna minskade flygplanets vikt med 500 kg, motorljudet sjönk från 105 dBA till 80-85 dBA och bränsleförbrukningen minskade med 25 % (14 % vid maxfart). Flygplanen fick 80-90 m kortare startsträcka, 30 % ökad räckvidd, bättre svängprestanda, 4 % högre maxfart och 30 % kortare stigtid till 6 km höjd. Flygplanen fick även en skrovuppdatering och modifiering av avioniken för att kunna tjänstgöra som skolflygplan i ytterligare en tid. Max flyghöjd med RM 15 är 11.300 meter (12.080 meter med RM 9).

RM 15 är utrustad med APR (Auxiliary Power Reserve) som gör att man i en nödsituation, t ex stopp i en motor i ett kritiskt flygskede, kan få 10 % ytterligare dragkraft på den fungerande motorn.

RM 15 drev upp klimatanläggningens kylturbinen i överljudsfart och efter några kylturbinsprängningar infördes flygförbud. Turbindelarna lämnade nämligen flygplanet genom skrovplåten i farlig närhet av roderlinorna! Kylturbinen kläddes därför med en skyddande "kevlarstrumpa" och man monterade en strypbricka som reducerade luftflödet till turbinen.

Även om FJ44 ursprungligen designades av Williams International, gick Rolls-Royce med i projektet tidigt och designade, utvecklade och tillverkade en luftkyld högtrycksturbin för motorn.

FJ44 gjorde sin första flygning den 12 juli 1988. I SK 60 flög den första gången i augusti 1995.

Motorn består av en 1-stegs fläkt och ett mellanliggande kompressionssteg, alla drivna av en 2-stegs lågtrycksturbin. Huvudflödet riktas sedan till högtryckscentrifugalkompressorn som drivs av 1-stegs högtrycksturbin. Förbränningskammaren är ringformad där bränslet levereras av ett roterande insprutningssystem. Sekundärflödeskanalen går längs motorns längd.

DATA - RM 15 Williams-Rolls FJ44-1C

Dragkraft 840 kp
8,45 kN
Vikt 460 kg
Fläktdiameter 531 mm
Längd 1,35 m



Källor:
sv.frwiki.wiki
Airpower.at
AEF: Flygvapennytt 1996-4
Myplace.frontier
Klippan.seths.se
Flygtorget.se
Airvectors.net
Digitalmuseum, Ikaros - Flygvapenmusei årsbok 2008, "Flygmotorerna" av Bertil Jung och PeGe Lundborg.

Uppdaterad: 2023-06-06