![]() |
RM 15, Williams-Rolls FJ44, utan utloppsdel. Foto: Ola Holmgren / Flygvapenmuseum (CC BY). |
Från början var flygplanet SK 60 (SAAB 105) utrustat med motorn RM 9. Med början 1996 byttes RM 9-motorerna på 115 st av de 30-åriga SK 60 (A, B och C-versionerna) ut mot Williams-Rolls FJ44-1C som fick beteckningen RM 15.
Motorerna minskade flygplanets vikt med 500 kg, motorljudet sjönk från 105 dBA till 80-85 dBA och bränsleförbrukningen minskade med 25 % (14 % vid maxfart). Flygplanen fick 80-90 m kortare startsträcka, 30 % ökad räckvidd, bättre svängprestanda, 4 % högre maxfart och 30 % kortare stigtid till 6 km höjd. Flygplanen fick även en skrovuppdatering och modifiering av avioniken för att kunna tjänstgöra som skolflygplan i ytterligare en tid. Max flyghöjd med RM 15 är 11.300 meter (12.080 meter med RM 9).
RM 15 är utrustad med APR (Auxiliary Power Reserve) som gör att man i en nödsituation, t ex stopp i en motor i ett kritiskt flygskede, kan få 10 % ytterligare dragkraft på den fungerande motorn.
RM 15 drev upp klimatanläggningens kylturbinen i överljudsfart och efter några kylturbinsprängningar infördes flygförbud. Turbindelarna lämnade nämligen flygplanet genom skrovplåten i farlig närhet av roderlinorna! Kylturbinen kläddes därför med en skyddande "kevlarstrumpa" och man monterade en strypbricka som reducerade luftflödet till turbinen.Även om FJ44 ursprungligen designades av Williams International, gick Rolls-Royce med i projektet tidigt och designade, utvecklade och tillverkade en luftkyld högtrycksturbin för motorn.
FJ44 gjorde sin första flygning den 12 juli 1988. I SK 60 flög den första gången i augusti 1995.
Motorn består av en 1-stegs fläkt och ett mellanliggande kompressionssteg, alla drivna av en 2-stegs lågtrycksturbin. Huvudflödet riktas sedan till högtryckscentrifugalkompressorn som drivs av 1-stegs högtrycksturbin. Förbränningskammaren är ringformad där bränslet levereras av ett roterande insprutningssystem. Sekundärflödeskanalen går längs motorns längd.
Dragkraft | 840 kp 8,45 kN |
---|---|
Vikt | 460 kg |
Fläktdiameter | 531 mm |
Längd | 1,35 m |