OBS: JavaScript måste vara aktiverat för att denna webbplats ska fungera!!

Ö 4 (E 1, E 2, A 1, Ö 5) - Phönix C.I Dront

1923-03-30 havererade Phönix Dront E 1 nr 2178 i Södra Sundet, Härnösand, när isen brast under intaxning.
Foto: Okänd / Flygvapenmuseum (PDM)

BESKRIVNING

Flygplanet saknade fena men den höga, bakåt kilformade flygplanskroppen fungerade som stabilisator. Ö 4 användes för tillämpad flygträning och vid utbildning av navigatörer. Flygplanet var tungmanövrerat och passade därför dåligt för grundläggande flygutbildning.

Flygplan Phönix C.I Dront med skidor. Norrland, vintern 1923.
Foto: Okänd (PDM)

De båda originalflygplanen vid flyguppvisningen i Stockholm 1919 (som senare hamnade hos Flygkompaniet) hade 240 hk Hiero-motorer.

Detaljstudie av kamouflagemålat flygplan Ö 4 FVM Phönix C.I Dront nr 3124.
Foto: Okänd / Flygvapenmuseum (PDM)

Flygplan Ö 4 Phönix Dront på Malmen.
Foto: Bernhard Jernberg / Flygvapenmuseum (PDM)

BEVÄPNING

Dronten hade två kulsprutor m/22: En fast framåtriktad och en rörlig monterad i en ringlavett i bakre sittbrunnen. Det förekommer uppgifter om att kalibern var både 6,5 mm och 8 mm... Från omkring 1930 fanns möjlighet att byta ut pipan på ksp m/22 mot en kraftigare med kaliber 7,87 mm[3] (om pipan byttes ut på Ö 4:s ksp kan det ha vara orsaken till de olika uppgifterna om kalibern...).

120 kg bomber kunde också hängas under vingarna.

Flygmotor Isotta Fraschini V-6 användes i Ö 5. Här placerad i vagn med hjul för utställningsändamål.
(Motorn är renoverad i Italien. OBS: Vingen sitter fel! Jmf bilder ovan.)
Foto: Per Björkqvist / Flygvapenmuseum (CC BY)

TEKNISKA DATA - Ö 4

Längd 7,51 m
Spännvidd11 m
Höjd 2,98 m
Max startvikt 1.340 kg
Motor E 1 / Ö 4: 220 hk Benz, 6-cyl vattenkyld radmotor.
E 2 / A 1: 300 hk Hispano-Suiza.
Ö 5: 250 hk Isotta-Fraschini.
Max hastighet 154-168 km/tim[2]

Fpl nr 3188 (E 1) ur Flygkompaniet totalhavererade vid Karlsborg 1924-08-25.
Ff lt O'Konor. Foto: Okänd / Flygvapenmuseum (PDM)

SAMMANSTÄLLNING

Kod Ver Godk
Kass
Anm
9102 C.I 1919-10
1923-07
1918 tillverkad av Phönix i Wien. C/n 1102.
Tidigare koder: 121.105, AETA, S-AAA.
1919 till Flygkompaniet, kod 9102.
1923-05-20 totalhaveri Sibbarp, Osby. Trädkollision vid nödlandning pga motorstörning. Ff (lt K Lillier) och sp (lt T Bouveng) oskadda.
0116 E1 1921-02
1926-04
1920 till Flygkompaniet.
1926-02-27 totalhaveri Granvassla banvaktsstuga, Ämådalen/Gråtbäck, jvg-linjen till Orsa (Dalarna) pga vikning. Besättning (kn och vpl) ok.
0120 E1 1921
1922-04
1921 till Flygkompaniet.
1922-03-23 totalhaveri vid landning Malmen. Besättning ok.
0122 E1 1921-08
1928-02
1921 till Flygkompaniet.
1926-07-01 till FV (Malmen), kod 3122.
1928-01-27 totalhaveri Karsbol, NO Nyköping. Landningshaveri i markdimma. Besättning ok.
0124 E1 1921-08
1923-12
1921 till Flygkompaniet.
1923-09-08 totalhaveri Rinkaby. Nödlandning pga motorhaveri. Ff (lt Zakrisson) skadad och fs (lt Thynander) oskadd.
0126 E1 1921
1923-07
1921 till Flygkompaniet.
1923-02-19 totalhaveri utanför Bodens flygfält. Motorstörning i starten. Besättning ok.
0128 E1
Ö4
1921-09
1931-07
1921 till Flygkompaniet, kod 0128.
1926-07-01 till FV (Malmen).
1928-04 till F 5, kod 025.
2170 E1
Ö4
1923-01
1930-10
1923 till Flygkompaniet, kod 2170.
1926-07-01 till FV (Malmen).
1928-04 till F 5, kod 023.
1930-09-29 totalhaveri Rinkaby (Strö?). Felbedömning och felmanöver vid landning. Ff (sg Gottfrid Lundberg) skadad och fs (lt K George D Claéson) oskadd.
2172 E1
Ö4
1923-01
1929-07
1923 till Flygkompaniet, kod 2172.
1926-07-01 till FV (Malmen).
1928-04 till F 5, kod 024.
1929-06-27 totalhaveri Rinkaby. Spinn vid skjutning mot luftmål (felmanöver). Ff (ult Carl O O Crafoord) och fs (ult Tryggve A:son Ljungquist) omkom.
2174 E1 1923-01
1923-07
1923 till Flygkompaniet.
1923-02-21 totalhaveri Bodens flygfält. Vikning vid landning. Ff (lt Magnus Bång) skadad men fs (lt Erik K Lilliehöök) omkom.
2176 E1 1923-02
1926-11
1923 till Flygkompaniet.
1926-06-14 totalhaveri 100 m N järnvägen mellan Malmslätt och Lagerlunda. Vikning och spinn pga felmanöver. Ff (lt S Karlsson) skadad men pass (offasp Eric O Kinnander) omkom.
2178 E1 1923-02
1923
1923 till Flygkompaniet.
1923-03-30 totalhaveri i Södra Sundet, Härnösand. Isen brast under intaxning. Besättningen (lt Gustaf "Qvisse" Ström & krp) ok.
3180 E1 1923-05
1926-04
1923 till Flygkompaniet.
1926-03-04 totalhaveri stranden vid sjön Lilla Ed, Dals Ed (Dalsland). Kollision med träd i starten. Besättningen (lt & kn) ok.
3182 E1
Ö4
1923-09
1923 till Flygkompaniet, kod 3182.
1926-07-01 till FV (Malmen).
1928-04 till F 5, kod 021 (fpl-nr 521).
1930-11-19 totalhaveri 1 km O F 5 pga okontrollerbart läge. Ff (lt Hakon A Ludwig Sandegård) hoppade på för låg höjd och omkom.
3184 E1
Ö4
1923
1932-01-08
1923 till Flygkompaniet, kod 3184.
1926-07-01 till FV (Malmen).
1928-04 till F 5, kod 026.
1931-04 till SFB.
1932-03-21 använd vid skjutprov, Bofors skjutfält Valåsen.
3186 E1
Ö4
Ö5
1923
1930-10
1924 till Flygkompaniet, kod 3186.
1926-07-01 till FV (Malmen).
1928-04 till F 5, kod 030.
1928 motorbyte, blir Ö 5, kod 030.
3188 E1 1923-11
1924
1923 till Flygkompaniet.
1924-08-25 totalhaveri Karlsborg. Ff lt O'Konor.
4120 E1 1925-05
1927-10
1925 till Flygkompaniet.
1926-07-01 till FV (Malmen), kod 3120.
1926-09-24 totalhaveri Timrå k:a, 11 km NNV Sundsvall, pga motorstörningar i starten. Besättning (fu & krp) ok.
4124 E1
Ö4
1925-05
1931-07
1925 till Flygkompaniet, kod 4124.
1926-07-01 till FV (Malmen).
1928-05 till F 5, kod 029.
4126 E1
Ö4
1925-11
1932-01-08
1925 till Flygkompaniet, kod 4126.
1926-07-01 till FV (Malmen).
1931-04 till SFB, kod 3126.
1932-03-21 använd vid skjutprov på Bofors skjutfält Valåsen.
4174 E1
Ö4
1925-11
1929-02
1925 till Flygkompaniet, kod 4174.
1926-07-01 till FV (Malmen).
1928-04 till F 5, kod 022.
1929-02-20 totalhaveri F 5. Okontrollerbart läge. Ff (ult S Holger C af Burén) och pass (vpl mek Carl T Lund) omkom.
4178 E1 1925-11
1925 till Flygkompaniet.
1926-07-01 till FV (Malmen).
4190 E1
Ö4
Ö5
1924-06
1929-10
1924 till Flygkompaniet, kod 4190.
1926-07-01 till FV (Malmen).
1928-04 till F 5, kod 031.
1928 beteckning Ö 5, kod 031.
1929-10-09 haveri?
4192 E1
E2
A1
1924-04-26
1928-09-05
1924-06-19 till Flygkompaniet, kod 4192.
1925-12-19 motorbyte, blir E2.
1926-07-01 till FV (Malmen).
1927-08 kod 3192.
1928-07-01 beteckning A 1.
4194 E1
Ö4
1924
1931-07
1924 till Flygkompaniet, kod 4194.
1926-07-01 till FV (Malmen).
1928-04 till F 5, kod 028.
4196 E1
Ö4
1925-08
1931-07
1925 till Flygkompaniet, kod 4196.
1926-07-01 till FV (Malmen).
1928-04 till F 5, kod 027.
4198 E1 1925-06
1926-04
1925 till Flygkompaniet.
1926-03-04 totalhaveri Stranden vid sjön Lilla Ed, Dals Ed (Dalsland) Kollision med träd i starten Besättning (vpl fu & lt) ok.
336 E2
A1
1927-04-26
1935-06-14
1927-04-26 till F 3, koder 336, 330.
1928-02-27 till F 4, kod 457.
1928-07-01 beteckning A 1.
1929-05-31 till Flygskolkåren, koder 092, 592.
1930-12-16 till F 1, koder 192, 1692.
338 E2
A1
1927-04-26
1930-07-22
1927-04-26 till F 3, koder 338, 328.
928-03-19 till F 4, kod 459.
1929-05-31 till Flygskolkåren, koder 094, 594.
1930-06-25 totalhaveri Rinkaby. Fpl sjönk igenom vid landning och slog runt. Ff (fu Nils Lundgren) oskadad.
620 E2
A1
1926
1928-03-07
1926-05-31 till Flygkompaniet, kod 620.
1926-07-01 till FV (Malmen).
1927-01-28 till F 4 med kod 451.
Totalhaveri 1928-02-25 vid F 4. Vikning på 75 m höjd i 2:a landningsvarvet. Ff (lt Liljehagen) och mek (krp Wilén) lindriga benbrott.
622 E2
A1
1926-09-23
1935-06-14
1926-09-23 till F 3.
1927-01-28 till F 4. Kod 452.
1928-07-01 beteckning A 1.
1929-05-31 till Flygskolkåren, koder 091, 591.
1930-11-28 till F 1, koder 191, 1691.
624 E2
A1
1926-09-23
1929-03-08
1926-09-23 till F 3, koder 624, 324.
1928-01-28 till F 4, kod 456.
1928-07-01 beteckning A 1.
1929-02-18 totalhaveri Västbyn, Frösön. Nödlandning från ca 60 m höjd pga motorstopp med efterföljande vikning och spinn. Ff (kn Paul af Uhr) och fs (lt Hägglöf) skadade.
626 E2
A1
1926-09-23
1935-06-14
1926-09-23 till F 3, koder 626, 326.
1928-03-19 till F 4, kod 458.
1928-03-19 beteckning A 1.
1929-05-31 till Flygskolkåren, koder 093, 593.
1930-12-16 till F 1, koder 193, 1693.
628 E2
A1
1926-09-23
1929-12-20
1926-09-23 till F 3.
1926-12 till F 4, kod 453.
1927-10-10 totalhaveri vid landning F 4. Skevroderlåsning pga dålig konstruktion av linans infästning. Fpl rullade 200 m, korsade landsvägen, kolliderade med större sten, telegrafstolpe och några träd. Ff (lt Erik Ekman) och pass (vpl Pettersson) oskadade.
630 E2
A1
1926-09-23
1933-10-06
1926-09-23 till F 3.
1926-12 till F 4, kod 454.
1928-07-01 beteckning A 1.
1929-06-17 till Flygskolkåren, koder 090, 590.
1930-12-16 till F 1, koder 190, 1690.
Total gångtid: 213,33 tim. Antal starter: 762 st.
632 E2
A1
1927-02-09
1930-07-29
1927-02 till F 3, koder 632, 332
1928-07-01 beteckning A 1.
1929-01-09 till F 4, kod 460.
1929-05-31 till Flygskolkåren, koder 095, 595.
1930-07-15 totalhaveri Bosarp, Perstorp. Nödlandning pga motorstopp. Fpl kolliderade med stengärdesgård. Landningsställ och motorfundament skadade. Ff (fu Nils Lundgren) oskadad.
634 E2
A1
1926-12-09
1931-06-06
1926-12-09 till F 4, koder 634, 455.
1928-07-01 beteckning A 1.
1929-12-09 till F 5, kod 596.
1930-11-29 till F 1, kod 194.
1931-03-23 totalhaveri F 1. Vid landning, efter 125 m, slog fpl runt pga stöp (skidorna bromsades upp av blöt snö under den lösa snöytan). Ff (lt K A M Lorichs) oskadad. Total gångtid: 157,02 tim.
Alla utom nr 9102 tillverkades av FVM.
Källa till tabellen: SFF

Nr 4124 havererade i starten vid Malmen (eller Ljungbyhed[2]) pga "korsade skevroderlinor". Fpl blev trots omfattande skador reparerat! Ff var sg Ferdinand Cornelius.
Foto: Okänd / Flygvapenmuseum (PDM).

1921-07-06 kolliderade fpl Dront nr 0116 med fpl FVM S 18 nr 992 vid Lagerlunda, Malmslätt. Både ff och fs i S 18 omkom. Fpl 0116 reparerades.
Foto: Okänd / Flygvapenmuseum (PDM).

Flygplan nr 634 från F 4 kapotterade 1927-05-17. Fpl reparerades.
Foto: Okänd.