Att förlusten av det första provflygplanet av JAS 39 Gripen innebar stora problem är helt klart. Att däremot ett provflygplan havererar är inget ovanligt. Tvärtom är det så att flygindustrin kalkylerar med förluster. Den svenska flyghistorien visar att i stort sett samtliga flygplantyper under något skede i utvecklingen drabbats av haverier av mer eller mindre allvarlig karaktär.
Syftet med provflygningar, och provflygplan, är just att utvärdera konstruktionens alla olika egenskaper. Förhoppningsvis skall erhållna resultat verifiera de teoretiska beräkningarna och i vissa fall initiera förändringar i konstruktionen, som sedan kan införas i de seriemässigt framställda flygplanen.
Allvarliga problem måste anses föreligga när ett flygplan väl har passerat prototypstadiet och finns levererat ute hos kunden och då drabbas av haverier, som beror på missar i konstruktionen. Exempel på detta är några fatala haverier med J35A där förarna inte kunde skjuta ut sig med räddningssystemet till följd av att huven inte fälldes och därmed initierades inte katapultstolen. Ett annat exempel är några haverier med de första AJ37 där vingbrott orsakade haverier.
Avslutningsvis kan även nämnas de problem som föreligger med vissa flygplantyper till följd av exempelvis vingformen. J29 hade ju speciella gir-rolltendenser till följd av pilformen i samband med landning, och J35 visade sig ha stora problem med risk för olika typer av stall. Genom att påpeka speciella egenskaper i utbildning och förarinstruktioner kan problemen minskas och kanske helt undvikas.
Att vid sjätte flygningen förlora första provflygplanet 39-1 var naturligtvis mycket problematiskt. Flyghistorien visar emellertid att svensk flygindustri och SAAB alltid lyckats med sina åtaganden och i vissa fall har motgångar kunnat vändas i klara framgångar.
Låt oss för tydlighetens skull, och i kronologisk ordning, redovisa de haverier och missöden som drabbat svenska provflygplan under åren 1943 - 1989:
- 1943-07-30 SAAB 21 (21001)
I samband med första provflygningen (C Smith) slog
landstället vid starten i ett staket och vid efterföljande
landning på Malmslätt vek sig huvudstället. Relativt
lindriga skador på flygplanet.
- 1944-01-08 B18A (18102)
Totalhaveri i Tannefors (Linköping) vid kontrollflygning
inför leverans till Flygvapnet. Besättningen (C Smith, S Lunqvist och O Hagermark)
klarade sig med relativt lindriga skador. Orsaken var fel i propelleromställningen.
- 1947-09-22 SAAB 21R (21119)
I samband med provflygning exploderade planet i
luften till följd av bränsleläckage. Planet hade flugit
första gången sex månader tidigare. Provflygaren
(G Persson) omkom och flygplanet totalförstördes.
- 1949-03-28 SAAB 21R (21121)
Vid provflygning bröts planet sönder i luften och
föraren (O Klinker) räddade sig med fallskärm. Planet totalförstört.
- 1951-01-25 SAAB 29 (29001)
Första provflygplanet J29 (ffg 480901) totalhavererade vid Mjölby under försök till nödlandning
varvid föraren (H Jacobsson) omkom. Möjlig orsak: Bränslebrist.
- 1954-11-O4 SAAB 32 (32-3)
Tredje Lansen-prototypen totalhavererar vid Kisa
efter att ha hamnat i okontrollerat läge. Föraren
(B Fryklund) omkom och planet totalförstördes.
- 1956-03-29 SAAB 35 (35-2)
Andra provflygplanet J35 buklandade på SAAB-fältet
när föraren (B Olow) tog fel på reglage och av våda
fällde in landstället när bromsskärmen egentligen
skulle utlösas. Föraren klarade sig med lindrig
ryggskada och planet kunde repareras.
- 1956-04-18 SAAB 35 (35-1)
Första provflygplanet J35 (ffg 551025) buklandade på
Malmslätt efter felaktig indikatorlampa till landstället.
Föraren (K E Fernberg) fick en ryggskada medan
flygplanet skadades svårt. Det kunde dock repareras.
- 1958-01-18 A32A (32146)
Under utprovning med styrautomat i ett serieflygplan
vid SAAB omkom provflygaren (T Ekbom) då planet
totalhavererade i LinköPing.
- 1966-06-17 SAAB 105 (SE-502)
Andra provflygplanet (ffg juni 1964) totalhavererade
under ryggspinnprov. Föraren (E Sjöberg) räddade
sig med fallskärm.
- 1968-05-31 SAAB 37 (37-1)
Föraren (L Fyrö) omkom då han vådautlöste raketstolen i det första provflygplanet (ffg 670208).
Flygplanet ringa skadat.
- 1969-05-07 SAAB 37 (37-4)
Fjärde provflygplanet (ffg 680528) rullade av banan
och slog runt vid reverseringsprov. Planet blev
totalförstört medan föraren (M Mobärg) klarade sig
med lättare skador.
- 1971-09-14 AJ37 (37001)
Första serieflygplanet totalförstördes vid reverseringsprov på Malmen. Föraren (L-Å Bandling)
kunde oskadd lämna det brinnande flygplanet.
- 1975-08-27 SAAB 37 (37-7)
Provflygplan fÖr JA37 totalhavererade efter kompressorskovelbrott efter start från Karlsborg. Föraren
(P Pellebergs) räddad genom fallskärmshopp.
- 1978-08-22 SAAB 37 (37-8)
Provflygplan för JA37 totalhavererade efter oljebrand
som förstört styrsystemet. Föraren (G Sjöström) räddade sig med fallskärmshopp.
- 1989-02-02 JAS 39 (39-1)
Första provflygplanet (ffg 881209) totalförstördes vid
landning på SAAB-fältet efter den sjätte provflygningen. Föraren (L Rådeström), som genomförde sin
första flygning med JAS 39 Gripen tappade vid
landningen kontrollen över planet som i hög fart slog
i banan och efter flera rullningar ut åt vänster blev
liggande på rygg. Föraren kunde med lätta skador
(armbrott) föras till sjukhus.
![]() |
Den enda officiella bilden av den första prototypen av JAS 39 Gripen efter det olyckliga haveriet den 2 februari 1989. Foto: H O Arpfors, SAAB. |
Orsaken var att piloten och det datoriserade styrsystemet kom i otakt med varandra, p.g.a. styrsystemet inte var programmerat att avbryta en påbörjad manöver om piloten gjorde motsatt spakrörelse (PIO=Pilot Induced Oscillation). Istället utförde styrsystemet manövrarna i turordning, vilket resulterade i så kraftiga roderutslag att flygplanet rollade till vänster och slog i marken. (W)