![]() |
Dornier Do 215. Foto: Okänd / Australian War Memorial (PD, Wikimedia) |
Dornier Do 17 var ett lätt tyskt bombflygplan som tillverkades av Dornier under andra världskriget och som användes av det tyska flygvapnet Luftwaffe. Ett mindre antal av en uppdaterad exportversion, Do 215, byggdes som lätta bombflygplan, spaningsflygplan och nattstridsflygplan.
När nazisterna i Tyskland kom till makten tidigt på 1930-talet var en av deras prioriteringar att modernisera sin flygflotta. Nästan varje flygplanstillverkare erhöll order på dramatiskt förbättrade konstruktioner. Eftersom restriktionerna som följde på det första världskriget ännu var i kraft marknadsfördes dessa flygplan på den civila marknaden som "kurirflygplan" (jaktflygplan) och passagerar- och transportflygplan (bombflygplan).
Ett helt nytt koncept var "schnellbomber", ett lätt bombplan som var så snabbt att det kunde flyga ifrån de försvarande jaktplanen. För att testa detta koncept beställde Lufthansa ett antal "postflygplan", som skulle vara små, snabba och ha en lång räckvidd.
År 1933 ville även Dornier komma in på denna marknad och påbörjade konstruktionen av ett snabbt, tvåmotorigt flygplan för Lufthansas behov som postflygplan, vilket kom att bli Do 17. Flygkroppens diameter gjordes så liten som möjligt och det ledde till att flygplanet snabbt fick smeknamnet "Fliegender Bleistift" ("flygande blyertspennan").
Det första flygplanet, Do 17V-1, flög första gången 1934-11-23. Det hade bara en stjärtfena och var försedd med BMW VI 7.3-motorer. Under Lufthansas tester klagade passagerarna över det trånga kabinutrymmet vilket gjorde resorna obekväma (se filmen "Zweimotoriges Kampfflugzeug" i menyn "Bevarade, teknik, filmer"). Flygplanet återlämnades till Dornier.
![]() |
Do 17V-1 med endast en stjärtfena. Foto: Okänd / Ray Wagner Collection (PD, Wikimedia) |
Dornier utvecklade en exportversion från Do 17Z-serien och byggde en demonstrator, Do 17Z-0 (reg D-AAIV), som gavs beteckningen Do 215.
Tre prototyper byggdes:
Sammanlagt byggdes drygt 100 flygplan av modellen Do 215 av Dornier i fabriken i Oberpfaffenhofen.
![]() |
Cockpit i Dornier Do 215. Foto: Okänd / Fotoafdrukken Koninklijke Luchtmacht (CC0, Wikimedia) |
1939-12-30 lade Sverige en order på 18 st Do 215A-1 och serieproduktionen påbörjades. Dessa flygplan skulle ersätta en tidigare annullerad beställning av 12 franska Breguet 694 spaningsflygplan (S 10).
Leveranserna skulle påbörjas med tre flygplan i maj 1940, fyra i juni, fyra i juli och en i augusti. De sista sex maskinerna skulle inte levereras förrän i mars och april 1941.
Sex DB 601Aa-motorer och reservdelar till 44 motorer beställdes direkt från Daimler Benz AG. Svenska kompasser skickades till Dornier för anpassning i flygplanen.
I juli 1940 meddelades dock att inga flygplan kunde levereras pga embargot. Flygplanen togs istället i bruk av Luftwaffe under benämningarna Do 215B-1 och Do 215B-2 och kom att användas vid bl.a. invasionerna av Frankrike och Norge.