OBS: JavaScript måste vara aktiverat för att denna webbplats ska fungera!!

S 14 - SAMMANSTÄLLNING

SAMMANSTÄLLNING S 14 I FLYGVAPNET

FV-nr
Typ
Godk
Avförd
Orsak/Anm Koder W.Nr F.d. reg
803
P4
380620
-
Se S14 (3803) F3-39 631 -
804
P4
380708
-
Se S14 (3804) F3-40 636 -
3801
S14A
400115
61
Såld till Aero-Contact, Österrike. Ej reg. F3-1
F3-21
F11-
F8-
F17-
4368 -
3802
S14A
400115
450630
"Fjällstork". Haveri 450601 i Vättern vid Hästholmen. Roderlåsning i starten. Ff (fk N Uno Ohlsson) omkom. F3-2
F3-16
F3-22
4369 -
3803
S14
380620
440422
"Fjällstork". Haveri 440307 på F3 efter start för signaltjänstövning mellan spanare och markradiostation. Vid 25-30 m höjd gjorde fpl en svag men ökande sväng åt höger under höjdförlust. Efter 270° sväng slog fpl i marken och totalhavererade. Fs (lt Enderlein) undkom med en stukad hand medan ff (mj Karl A M Lorichs) skadades svårt och avled 1944-03-08. Orsak: Start med låsta skevroder. Ff var ej fastspänd med samtliga remmar, vilket bidrog till hans svåra huvudskador. (AC) F3-3
F3-23
F3-68
631 -
3804
S14
380708
501023
Haveri 500712 vid Södra Sandby, Öland. Kollision med stenmur vid start varvid brand uppstod. Ff (lt Harald V A Liljeqvist) omkom och fs (lt K-E Fernander) skadades. Ff hade utförde fsk-hopp från en J 21A-2 (21207) 2 dagar tidigare vid F 12... F3-4
F3-24
F11-
636 -
3805
S14A
400115
61
Såld till Aero-Contact, Österrike. D-EGBY?, D-EZZZ? F3-5
F3-25
F11-
4370 -
3806
S14A
400115
511029
Haveri 510826 under förövning inför F 3 flygdag. Fpl vek sig på 10 m höjd. Flygkroppen av. Rep-kostnad: 8.000:- F3-6
F3-16
F11-6
4371 -
3807
S14A
400416
410923
Haveri 410816 vid start Ränneslätt på väg till Malmen kl 10.50. Fpl överstegrades på 20 m höjd. Båda ombordvarande kraftigt mörbultade då de inte hade spänt fast sig. Ff (lt Karl-Erik Nittve) ådrog sig allvarliga ansiktsskador. Orsak: Fpl överstegrades i starten, vilken hade utförts olämpligt. Ff "ryckte" upp fpl vid lättningen och detta medförde en hastig överstegring. Ff:s beslut att med hänsyn till fältets dåliga beskaffenhet söka utföra starten med minsta möjliga rullsträcka för att spara fpl, borde ha påkallat de noggrannaste förberedelser. (AC, S)F3-7
F3-17
4388 -
3808
S14A
400416
61
Såld till Deutsche Alpensegelflugschule via Ostermans Aero, D-EBOY. N156SV. F3-8
F3-18
F11-
4389 -
3809
S14B
430720
60
Såld till Technische Hochschule, Unchen via Ostermans Aero AB, D-EKLU. N156SV. F3-
F11-
F6-9
110 061 D-EXWT
3810
S14B
430720
61
Såld till Aero-Contact OE-ADX, D-ENTE F3-20
F21-13
110 062 D-EXWU
3811
S14B
430720
480714
Haveri 480628 vid Reijmyre. Strax efter passage av Reijmyra på 150 m höjd började fpl spotta och hacka och varvet sjönk. Ff försökte få liv i motorn genom att pumpa med bränslehandpumpen men det misslyckades. Motorn stannade och ff svängde upp mot vinden och ansatte landning. Lämplig nödlandningsplats saknades - under fpl fanns bara gran- och tallskog. Allt gick snabbt neråt, "spaken i magen" och fpl rusade ner bland träden med stjärten först. Fpl fastnade bland trädtopparna och när dessa fjädrade tillbaka åkte fpl "hiss" de sista 15 m ned till marken. Ff och två passagerare oskadda. Fpl blev svårt ramponerat - vänster vinge bortsliten, halva högervingen bruten o.s.v. Kabinen ganska så intakt. Orsak: Motorstopp pga att ff kört slut på bränslet och icke (i tid) kopplat om till fylld bränsletank. (AC, KS) F3-59 110 063D-EXWY
3812
S14B
430720
61
Såld till Ostermans Aero AB, Kontakt OE-ADR, Munke D-EKMU F3-
F21-
110 064D-EYWB
3813
S14B
430720
600525
"Fjällstork". Haveri 600410 F3-44
F3-95
F3-65 ?
F3-67
F21-12
110 201 -
3814
S14B
430720
61
Såld Akaflieg, Österrike, OE-AKA F3-59
F9-97
110 202 -
3815
S14B
430720
61
Såld till Aero-Contact, ej reg. F3-
F11-15
110 203 -
3816
S14B
430720
580308
Haveri 580204 under navigeringsövning med fpl utrustat med skidställ. I samband med lättningen i starten doppade skidorna och började senare att pendla. Båda bakre stoppwirarna hade brustit. Ff fortsatte starten och fick sedan av TL per radio direktiv hur landningen skulle ansättas. Ff hade viss svårighet att manövrera fpl, då skidorna i vertikalläge bromsade kraftigt i luften. Ff kunde trots detta göra en ganska normal landning och när flygplanet "sattes" råkade vänster skida komma rättvänd och höger skida upp- och nervänd. Skador: Vänster landställsben något vridet liksom skidornas backar. Orsak: Skidorna hade icke monterats enligt gällande instruktioner. Därtill hade icke heller divisionens kontrolltropp underkastat skidmonteringen erforderlig kontroll. (AC) F3-
F21-13
? -
3817
S14B
430910
560629
Haveri 531006 F3- 110 252 -
3818
S14B
430910
61
Såld till Aero-Contact, OE-ADO, Eckert D-ENPE F3-18
F11-
110 253 -
3819
S14B
430910
61
Såld till Aero-Contact, Wien. OE-ADS F3-98
F21-
110 254 -
3820
S14B
430910
460105
Haveri 450109 vid landning Kiruna flygfält. Skidorna slets loss vid kollision med snövall. Ff (fk Öberg), fs och pass skadades lindrigt. F3-4
F11-
110 255
D-EYWT
-
3821
S14B
481228
61
Nödlandade Åkesholm, Ystad, 450408. Såld till Aero-Contact OE-ADZ, Ditzel & Co. D-EADZ F11-21 1043
NL+UU
-
3822
S14B
481228
61
Nödlandade Kabusa,Ystad, 440404. Såld till Aero-Contact, Wien via Ostermans Aero AB, OE-ADT F11-22 5503
KR+QX
-
3823
S14B
490122
61
Nödlandade Kuggeboda, Ronneby, 450507. Såld (via Ostermans Aero AB) till Aero-Contact, OE-ADU F11-
F17-23
5806
BD+VF
-
3824
S14B
490215
61
Nödlandade Åkesholm,Ystad, 450408. Såld till Deutsche Alpensegelflugschule via Ostermans Aero AB, D-EKLA. F11-
F11-824
5837
DJ+PC
-
3825
S14B
490323
61
Såld till Deutsche Alpensegelflugschule via Ostermans Aero. D-EBGY F11-25
F11-825
5440
PP+QA
-
3826
S14B
490428
61
Nödlandade Kabusa,Ystad, 450404. Såld Aero-Contact, ej reg. F11- 110 232
BM+PL
-


Källor:
KONTAKT nr 57, juni 1982
Tabellen är kompletterad med uppgifter från SFF (Svenskt Flyghistoriskt Forum)
AC) Från Axel Carlessons berättelse i KONTAKT nr 57.
KS) Kurt Steinrud, Kontakt nr 83. Även bilden från Kurt.
S) SFF-F: Svensk Flyghistorisk Förening - Region Norra Småland

Uppdaterad: 2018-09-07