S 14 - TEKNISK BESKRIVNING
Allmän beskrivning
Flygplan typ S 14A och S 14B klassificeras som
ett täckt högvingat monoplan med fällbara vingar.
Flygplan S 14A är tvåsitsigt emedan S 14B är tresitsigt.
Flygkroppens stomme och fenan är uppbyggd som
en svetsad stålrörskonstruktion emedan vingar och
stabiliseringsorgan är uppbyggt av trä. Med undantag av motorinklädnaden (duralplåt) är flygplanet
klätt med duk.
Flygplanet var avsett att användas som artillerilednings-, sambands- och spaningsflygplan.
Vissa flygplan utrustades med kamera för lodbildsforografering.
Flygplanet var komplett utrustat för mörkerflygning. Flygplan S 14A var utrustad med en rörlig
8 mm ksp m/22-37R monterad i en bakre kupollavett av typ Ikaria.
Fpl S 14 och S 14B saknade beväpning.
|
Ritning: Se nedan.
|
|
TECKENFÖRKLARING |
1 - Höjdtrim (stabilisatoromställning) |
2 - Klaffreglage |
3 - Gasreglage |
4 - Blandningsreglage |
5 - Ventilationsruta |
6 - Tankväljarreglage |
7 - Tändströmställare |
8 - Sändarknapp radio |
9 - Pitotuppväming (indikator) |
10 - Belysning instrumentpanel |
11 - Hastighetsmätare |
12 - Svängindikator |
13 - Variometer |
14 - Höjdmätare |
15 - Klocka |
16 - Varvräknare |
17 - Manometer (flervisarinstrument) |
18 - Oljetempindikator |
19 - Instrumentbelysning |
20 - Hållare för start och landningsdata |
21 - Bombfällningskontroll (ej inst i FV) |
22 - Deviationstabell |
23 - Accumulatorventil (väljarreglage) |
24 - Batteriströmställare |
25 - Trimdatatabell |
26 - Bombfällarknapp |
27 - Kartfodral |
28 - Styrspak |
29 - Sidroderpedal |
30 - El-central |
|
Motorinstallation
Motorn utgjordes av en 8-cylindrig, luftkyld inverterad V-motor av typen ARGUS As 10 E.
Maximalt effektuttag vid start och 2.100 rpm var
270 hkr. Vid marschfart och 1.880 rpm var effektuttaget 200 hkr.
Motorn hade en slagvolym om 12,7 liter med
kompressionsförhållandet 5,9:1 och hade automatiskt reglerad förtändinställning.
Propellern utgjordes av en fast träpropeller av fabrikat Heine med en stigning vid 0,7 r på 1,43 m.
Propellerdiameter 2,60 m.
Bränsle och oljesystem
Total bränslemängd uppgick till 148 liter fördelat
på en vänster och en höger vingtank om vardera 74
liter. Med hänsyn till tanksumparna kunde maximalt 143 liter utnyttjas. Bränsletryckets "gröna
värde" låg mellan 0,12-0,20 kg/cm2.
Fpl S 14A och S 14B kunde förses med extra bränsletankar.
Oljetankens totala volym var 15 liter varav 4 liter
utgjordes av skumutrymme. Minimum oljekvantitet var 7 liter. Normalt oljetryck var max 6 kg/cm2
(vid start max 10 kg/cm2) och minsta tillåtna oljetryck 1 kg/cm2.
Tekniska data
Spännvidd | 14,25 m |
Bredd med fällda vingar | 4,75 m |
Höjd (markläge) | 3,2 m |
Längd | 9,9 m |
Spårvidd (markläge) | 3,4 m |
Vingdjup | 1,83 m |
Vingyta | 26 m2 |
Vingbelastning | 51 kg/m2 |
Tomvikt (med hjulställ) 4) | 985 kg |
Tomvikt (med skidställ) 4) | 1.025 kg |
Flygvikt 4) | 1.320 kg |
Tillåten överlast (fredstid) 4) | 80 kg |
Tillåten överlast (mobilisering) 4) | 180 kg |
Max hastighet 3) | 178 km/h |
Max marschhastighet 3) | 165 km/h |
Normal marschhastighet 3) | 157 km/h |
Lägsta hastighet planflykt 3) | 70 km/h |
Startsträcka till lättning med full klaff och vindstilla | 90 m |
Startsträcka till lättning med full klaff och motvind 3,5 m/s | 55m |
Stighastighet | 5 m/s |
Stigtid till 3.000 m | 17 min |
Praktisk topphöjd | 3.950 m |
Teoretiskt längsta flygsträcka med max drivmedelsförråd på 2.000 meters höjd och motorvarv 1.400 rpm (S 14A) | 620 km |
Teoretiskt längsta flygsträcka med max drivmedelsförråd på 2.000 meters höjd och motorvarv 1.400 rpm (S 14B) | 860 km |
Landningssträcka vid vindstilla med hjulställ | 70 m |
Landningssträcka vid vindstilla med skidställ | 90 m |
Landningshastigheten vid motvind 3,5 m/s med hjulställ | 40 m |
Landningshastigheten vid motvind 3,5 m/s med skidställ | 55 m |
|
3) Uppgifterna avser flygplan försett med hjulställ med max flygvikt vid 0 meter.
4) S 14A
|
|
|
Ritning: Björn Karlström.
|
|
Källor:
KONTAKT nr 57, juni 1982:
- Sammanställd av Bo Widfeldt.
- Ritningskonstruktör för cockpit ej angiven i originalartikeln...
Uppdaterad: 2018-09-07