OBS: JavaScript måste vara aktiverat för att denna webbplats ska fungera!!

SK 12 - Focke Wulf 44 "Stieglitz"

HAVERIER

Fpl 620 kolliderade med ett träd vid mörkerlandning 1946-01-22 på F 20. Foto: Okänd/Riksarkivet.

Vid historieskrivning och redovisning av en flygplanstyp är haverierna ett ofrånkomligt kapitel. Ofta tenderar händelserna eller egenheter hos flygplanet ifråga sätta en stämpel på typen som sådan (ex Caproni Ca 313). SK 12 har i detta sammanhang, trots ofrånkomliga haverier, ett gott rykte. Orsakerna till de haverier som inträffade med SK 12 står nästan uteslutande att finna i andra omständigheter än svagheter och defekter hos själva flygplanstypen.

1943-04-08 kolliderade fpl 625 med 654 på 4 m höjd vid landningen på F 5. Foto: Okänd/Riksarkivet.

Den allvarligaste händelsen med flest flygplan samtidigt inblandade inträffade den 15 mars 1939. Denna händelse kan, med hänsyftning på den senare SK 14-katastrofen, betecknas som SK 12:ans "svarta natt", då även omständigheterna i övrigt är påfallande likartade. I detta fallet blev dock inte omfattningen av olyckan lika stor.

På kvällen den 15 mars övade aspiranterna mörkerflygning. Uppehållsväder och tämligen god sikt gjorde att övningen till en början förlöpte normalt. Det sista flygpasset överraskades dock plötsligt av en mycket hastig väderförsämring med tät snötjocka. Fem flygplan hann inte ner på F 5 utan tappade orienteringen och kom helt vilse i snöbyarna.

Efter ett tag återstod enbart alternativet nödlandning och asp Å L R Johnsson med fpl 630 landade vid Vega gård, 4 km N Konga kyrka. Johnsson skadades lätt och flygplanet ramponerades, dock ej värre än att det senare kunde repareras och åter sättas i tjänst. Asp N V Brehmer blev också lätt skadad då han landade fpl 632 vid Trolleholm. Aspiranterna J A Otterdal i fpl 629 och H R Olsson-Prütz i fpl 633 flög tillsammans mot Jällabergs flygfyr, 4 km O Röstånga, där de fick marksikt och nödlandade. Otterdal lyckades landa och erhöll endast mindre skador, medan Olsson-Prütz totalhavererade och omkom. Slutligen nödlandade asp B G Ahlfors med fpl 627 i skogen vid Konga Klint, 12 km S F 5. Flygplanet blev totalhavererat men Ahlfors undkom med lättare skador.

Fpl nr 665 förstördes när sjöflyghangaren vid CVV i Västerås brann ned vid en våldsam eldsvåda 1949-01-26. Fpl hade just genomgått stor översyn. Ytterligare 5 fpl gick förlorade.
Foto: Från Peter Kempes arkiv.

En udda olyckshändelse inträffade 1950-07-13 på F 15 med fpl 614. Vid utkörning till "märket" upptäckte ff helt plötsligt en felparkerad cykel 2 till 3 m framför flygplanet, varvid en kollision med cykeln var oundviklig. Belysningen försvårade sikten. Skador på höger vingfanér och balk.

Haverisammanställning

Datum        Fpl-nr Fb/Kod Händelsebeskrivning
1937-08-19 626 F5-26 Haveri vid Söderåsen, Bonarp. Efter avslutat övningspass på 500 m höjd har ff svängt vänster under glidflykt för att återvända till fältet. Svängen har övergått till en allt brantare spiral och efter två och ett halvt varv har fpl träffat marken med 45° vinkel. Ff (asp S G Å Johansson) omkom. Orsaken till haveriet har ej kunnat fastställas. Ev kan fastbindningsremmarna i främre rummet ej varit hopkopplade och orsakat roderlåsning.
1939-03-15 627 F5-27 Konga Klint, S F 5. Under mörkerflygning och under mycket hastig väderförsämring tappade fem fpl orienteringen i snöbyarna och fick påbörja nödlandning. Ff (asp B G Ahlfors) undkom med lättare skador när fpl totalhavererade i skogen.
1939-03-15 633 F5-33 Jällabergs flygfyr, 4,5 km O Röstånga. Under mörkerflygning och under mycket hastig väderförsämring tappade fem fpl orienteringen i snöbyarna och fick påbörja nödlandning. Ff (asp Hugo R Olsson-Prütz) omkom.
1941-03-31 5775 F5-60 Totalhaveri vid Spången efter kollision med SK 14 nr 5813 (som fick en skada i vingen men ff Grönqvist kunde landa). Ff (asp Anders Emil Hallmén) fask-hopp.
1941-09-15 621 F5-21 Haveri vid Hyllstofta, Ljungbyhed. Felmanöver, okontrollerad spinn. Besättn ingen (asp Bengt Lundmark och fll Lars Forsman) omkom.
1941-09-25 5772 F5-57 Totalhaveri. Besättningen (Hjelm och Sjövall) skadade.
1941-11-10 5778 F5-63 Totalhaveri vid Traneröd mosse pga brusten sidoroderlina. Ff (sg Bror Emil Viktor Hagbom) fallskärmshopp.
1942-08-03 624 F5-24 Totalhaveri vid Bonarp, V Ljungbyheds flygfält, pga felmanöver. Ff (asp Lars G Björk) omkom.
1942-09-10 5781 F5-66 Totalhaveri. Kollision med fpl 660. Ff (Mebius-Schröder).
1942-09-10 660 F5-69 Totalhaveri. Kollision med fpl 5781. Ff (Lidbrink).
1942-10-01 649 F5-46 Kollision med fpl 650 vid Röstånga. Ff (asp Lars Bertil Albin Rude) fask-hopp.
1942-10-01 650 F5-47 Kollision med fpl 649 vid Röstånga. Ff (asp Lars-Erik Lerjestam) omkom.
1942-10-12 611 F5-11 (fd P 2) Haveri vid Röstånga. Kollision med SK 12 nr 613. Under övning i gruppflygning och på rak kurs har fpl 613 (asp Jacobsson o lärare fk Lönnberg), pga lärarens bristande uppmärksamhet, kommit så nära fpl 611 (gruppchef) att 613:s höger övervinge träffat 611:s stjärtparti vars stabilisator och höjdroder deformerades så att fpl inte gick att manövrera. Ff (asp Per Olof Larsson) räddade sig med fallskärm. Att eleven sannolikt hållit hårt i roderorganen har bidragit till att läraren icke kunnat undvika kollisionen. Fpl 613 fick endast smärre skador och kunde landade på ordinarie fält.
1943-02-15 661 F5-46 Haveri vid Tannsjö by pga felmanöver vid landning. Elev (asp Olof Westbergh) och lärare (sg Erik Persson) omkom.
1943-04-08 654 F5-51 Totalhaveri vid kollision med SK 12 nr 625 på 4 m höjd. Vid plané före landning upptäckte inte ff i 625, pga bristande uppmärksamhet, framförvarande fpl (654) utan kolliderade med fpl. Ff (lärare sg N E Olsson) och elev (asp Bengt Renström) oskadade. Ff (fu Bengt Ohlsson) i fpl 625 oskadad, fpl reparerat. Ff (B O) avskiljdes från utbildningen vid aspirantskolan. Se bild ovan.
1943-05-05 656 F5-53 Totalhaveri F 5 efter kollision med ett ksp-värn i startriktningen. Ff har ej observerat ksp-värnet då han höll på med omställning av höjdrodertrimning. Ff (fk Nils Palmstierna) lindrig hjärnskakning.
1943-05-10 640 F5-37 Totalhaveri vid Klöva Hallar, Ljungbyhed. Motorstörning pga felaktig service. Besättningen (fu Åke Ericson och fu Lars-Erik Wetterholm) omkom.
1943-08-24 5782 F5-67 Totalhaveri.
1944-12-19 612 F17-86 (fd P2 802) Haveri pga motorstopp och kasserad pga höga rep-kostnader.
1945-02-16 644 ASJA Demonstrationsflygplan. Totalhaveri.
1945-02-19 618 F5-18 Totalhaveri (haveridatum kan ev ha varit 1945-03-01).
1945-xx-xx 651 F1-20 Haveri. Höga reparationskostnader.
1945-06-05 659 F14-11 Totalhaveri.
1945-06-08 5788 F8-88 Totalhaveri vid Dammkärret, Finnerödja station. Felmanöver och trädkollision. Fpl tillfälligt utlånat till F 6. Ff och pass (Sundblad och Pettersson) oskadda. Se bilder.
1946-01-22 620 F20-52 Haveri på F 20. Under planén före mörkerlandning har ff flugit på för låg höjd varvid fpl kolliderat med ett träd vid flygfältets norra gräns. Grpch har påbörjat planén för tidigt varvid 2:an och 3:an dragits med på den låga höjden och ff synes omedelbart före islaget ha bländats av en kraftig ljuskälla. Ff (kad fu Stig R Hedblom) smärre ansiktsskador. Se fpl 645 nedan! Se bild ovan.
1946-01-22 645 F16-42 Haveri vid F 16, trädkollision vid mörkerlandning (fpl 620 kolliderade med samma träd några sekunder tidigare!!). Ff (fu Karl-Erik von Heland) skadades.
1946-02-15 641 F2-91 Påkörd av en B 17. Kasserad.
1946-06-14 5786 F13- Totalhaveri pga indiciplinär flygning vid övning inför flygdagen på F 13 1946-06-16. Övervingen tar i marken? Ff (Sundberg) oskadd.
1946-06-20 5795 F1-73 Totalhaveri vid Örebro. Felbedömning, kolliderar dike. Besättningen (Lundgren och Jansson) oskadda.
1946-07-06 628 F4- Landningshaveri vid F 4.
1947-10-19 623 F1- Bröts sönder i luften vid överfart efter segelflygsbogsering. Västerås, Irsta kyrka. Ff (BP) räddade sig med fsk-hopp. Passageraren (RE) omkom. Läs mer om haveriet.
1948-05-20 5792 F10-3 Haveri.
1949-01-26 665 F5-24 Förstört när sjöflyghangaren vid CVV i Västerås brann ned vid en våldsam eldsvåda. Ytterligare 5 fpl gick förlorade (2 st B17, 2 st SK14 och 1 st civil Norseman (Aros-Flyg)). Se bild ovan.
1949-02-18 637 F6- Haveri. Kasserad pga höga rep-kostnader.
1949-05-18 5784 F4- Kollision på marken vid F 4 med vinschbil efter segelflygbogsering.
1950-xx-xx 5771 F20-61 Haveri. Höga reparationskostnader.
1950-05-30 636 F7-2 Kollision med träd vid start efter utelandning N Vånga.
1951-06-24 5789 F9-61 Totalhaveri pga felmanövervid nödlandning på Rivöfjorden, Göteborg. Ff (fj G B Groeger) oskadd, pass (civil Vera I Hardelius) omkom.
Se bärgningsbild.
1957-10-27 642 5-39 Efter utlåning till Stockholms segelflygklubb havererar fpl vid Hyllstofta 8 km N F 5.

SK 12 nr 5788 från F 8 havererade vid Dammkärret, Finnerödja station 1945-06-08. Fpl var tillfälligt utlånat till F 6.
Foto: Okänd fotograf / Karlsborgs Fästningsmuseum (PDM beskuren)

SK 12 nr 5788 bärgas med hjälp av en häst! Foto: Okänd fotograf / Karlsborgs Fästningsmuseum (PDM beskuren)

Civilt haveri

Fpl SE-BXH (616) flögs till Umeå och landade på Umeälvens is. När piloten skulle fara hem igen (1956-03-13) ryckte han ensam igång propellern, med gasreglaget i fullgasläge. BXH startade snällt och drog iväg längs isen utan pilot och lyfte av sig självt, tog sig över kajkanten och dundrade rakt in i tullhuset! (MT)



Källor:
Artikeln skriven av Peter Kempe (från KONTAKT nr 54, december 1981).
Haverisammanställning: Från Svenskt Flyghistoriskt Forum.
MT) Mattias Thuresson, Sundsvalls Flygsällskap.

Uppdaterad: 2025-02-22