OBS: JavaScript måste vara aktiverat för att denna webbplats ska fungera!!

SK 40 - GROB G 120TP

GROB G 120TP. Foto: MaxSpeed, (CC BY-SA 4.0, Wikimedia, beskuren)

Historik

GROB G 120TP, som premiärflög 2010, är ett lågvingat två-sitsigt turbopropflygplan baserat på skolflygplanet GROB G 120A och har utvecklats för både civilt och militärt bruk. Det är ett kombinerat skol- och aerobatikflygplan och har infällbara landställ. Instrumenteringen är helmodern och består av fyra stora digitala skärmar (och en mindre).

Flygkroppen är tillverkad av glasfiberförstärkt plast och vingarna är gjorda av kolfiberkomposit.

G 120TP används av många nationers flygvapen, t ex: Tyskland, Storbritannien, USA, Indonesien, Jordanien, Etiopien, Bangladesh, Mexiko, Myanmar, Kenya, Ecuador och Argentina (Finland version G 115).

Anskaffning

FV har sedan 1960-talet använt SK 60 som skolflygplan för att utbilda blivande piloter och är nu i behov av ett nytt och modernare flygplan. 2020-03-26 beslutade regeringen om anskaffning av nya skolflygplan och FMV gjorde en upphandling av ett komplett "Basic Trainer Aircraft"-system för den grundläggande flygutbildningen, GFU.

I maj 2021 meddelade FMV att kontrakt ingåtts med Grob Aircraft i Tyskland som innehöll 7 flygplan (med option för ytterligare flygplan), simulatorer, flygsäkerhetsmateriel samt underhåll av flygplanen och simulatorerna. Flygplansmodellen heter GROB G 120TP och får den militära beteckningen SK 40. I december 2022 meddelade FMV att ytterligare tre SK 40 beställts (totalt 10 st).[1]

FMV levererade de tre första flygplanen samt simulator och flygsäkerhetsmateriel under första kvartalet 2023 och de resterande flygplanen senare under året. Utbildningssystemet ska stå klart på Malmen i Linköping för den första kullen pilotelever i augusti 2024.

Fr o m januari 2024 kommer dock delar av utbildningen av stridspilotelever att genomföras i Italien av italienska flygvapnet med stöd av svenska flyglärare. Utbildningen kommer att ske på Galatina flygbas utanför Lecce och Decimomannu flygbas på Sardinien.[2,4]

De två/tre första SK 40 (D-ETPT kod 99 och D-ETPR) anlände till Sverige 2023-03-15 från tillverkaren i Mindelheim, Tyskland. De gjorde en mellanlandning i Ronneby innan de fortsatte till Malmen för levererans till Flygvapnet den 3 april. De överlämnades av CEO Grob Aircraft André Hiebler och C FMV Flyg Lars Helmrich till Flygvapenchefen Jonas Wikman och C LSS Anna Siverstig.[3,4]

Den 12/4 2023 stoppades all verksamhet med SK 40 flygutbildning vid Flygskolan pga hög arbetsbelastning och dålig arbetsmiljö.[5]

Den 9/8 2023 genomförde Flygskolan de första flygningarna med SK 40 i Flygvapnets regi på Malmen. Besättningen var Flygskolans lokala flygchef (Peter Jacobsson) och chefspiloten för SK 40 (Torbjörn Svensson). Nästa steg blir den operativa valideringen, OPEVAL.[6]

GROB G 120TP. Foto: Grob Aircraft AG, (CC BY-SA 3.0 DE, Wikimedia, beskuren)

Tekniska data G 120TP

Längd: 8,4 m
Höjd: 2,7 m
Vingspann: 10,3 m
Vingyta: 13,5 m2
Tomvikt: 1.095 kg
Max startvikt (MTOW): 1.515 kg
Max landningsvikt (MLW): 1.515 kg
Motor: Rolls-Royce M250-B17F turboprop
335 kW/456 hk (280 kW/380 hk vid marschfart)
Bränsle: 360 liter, 275 kg
Propeller: 5-bladig MT, 2,1 m diam konstant hastighet
Marschfart: 380 km/h
Max hastighet: 454 km/h
Stallhastighet: 107 km/h
Stighastighet: 14,1 m/s
Max höjd: 7.620 m
Räckvidd: 1.185-1.342 km (75%-45% motoreffekt)
Flygtid: 5,4 tim
Startsträcka: 222 m
Landningssträcka: 176 m
g-krafter: +6/-4


Källor:
FMV
Grob
Wikipedia
Försvarsmakten
Semper Miles
Scramble
1) Svenska Dagbladet.
2) FMV - SK 40.
3) Försvarsmaktens blogg.
4) Försvarsmakten.
5) Officerstidningen
6) FB: Luftstridsskolan

Uppdaterad: 2023-09-20