OBS: JavaScript måste vara aktiverat för att denna webbplats ska fungera!!

SK 60 - SAAB 105

SK 60 nr 60059 landar på Malmen i juni 2010.
Foto: "Ulltand1", Ulf Johansson, ulltand@gmail.com (CC BY 3.0, Wikimedia).

SAMMANSTÄLLNING

12 st totalhaverier inträffade i det svenska Flygvapnet varvid 11 piloter omkom och en ren dödades. 12 st totalhaverier inträffade i det österrikiska Flygvapnet.

Totalt har de 150 svenska flygplanen SK 60 varit i luften i drygt 704.000 timmar!

SK 60A nr 60105 vid 60-års-jubileet 2023. RAF Fairford, England.
Foto: Ronnie Macdonald, Chelmsford, United Kingdom (CC BY 2.0, Wikimedia).

Visar tabellöversikt för:

Prototyp SK 60A SK 60B SK 60C SK 60D SK 60E SK 60AU SK 60W SAAB 105OE Alla

Tabell över ALLA SK 60 och SAAB 105

S/n[N]Version[O]Anm
105-1 Prototyp 1. Flög 1:a gången 1963-07-01, reg SE-501, med Karl-Erik Fernberg som pilot.
Reg SE-XBY.
1966-06-17 totalhaveri under ryggspinnsprov på 9.000 m höjd, spinnskärm på 6.000 m, 3.000 m motorstopp på båda. Orsak: Beväpningsbalkarna. Ff (provflygare E Sjöberg) fick revbensbrott efter fallskärmshopp.
105-2 Prototyp 2. Flög 1:a gången 1964-06-xx, reg SE-502.
1965 i Frankrike för motorutprovning.
1968-1982 reg SE-XBZ, Saab.
1970 modifierad till exportdemonstrator SAAB 105XT (motor mm).
1972 modifierad till SAAB 105G (avionik, motor, vingar mm).
1972-09-06 buklandning Farnborough, England (glömde fälla ut stället).
1973 på Paris Air Show 105-2 men med märkning 416.
1982-10-29 sista flygning, avvecklad.
Till Flygvapenmuseum: Placering 2014: Svedinos bil- och flygmuseum, Ugglarp.
60001 A C W1965-08-27 1:a flygningen.
1965-12-xx godkänd.
1966-04-xx till F 5, kod 5-01.
1970 mod SK 60C.
2004-02-12 sista flygning. Total drifttid: 4.564 tim.
Till Flygvapenmuseum. Placering: Flygteknik Technical Training, Nyköping. Senare (efter 2024), placering: Nyköpings Flyghistoriska Förening, F 11.[F]
60002 A C WTill F 5, kod 5-02.
Instruktionsobjekt FMTS, Halmstad.
Till Flygvapenmuseum. Placering: Ljungbyhed Aeronautiska Sällskap.[F]
60003 A C WTill F 5, kod 5-03.
60004 A C W1966 till F 5, kod 5-04.
Till FC.
Till F 21, kod 21-17. Fotospaning.
2005 kasserad. Gångtid 3.800 tim.2005 till Flygvapenmuseum. Placering 2008: Flygmuseet F 21 i Luleå, kod 10-04.
60005 A C WTill F 5.
60006 A C1966-05-24 till F 5, kod 5-06.
Till F 20, kod 20-06.
1981-02-27 totalhaveri Nästansjöns is, N Vilhelmina. Vid fingerat anfall mot arméförband och från väntläge på 200-300 m höjd har ff (rotechef) under vänstersväng påbörjat plané till låg höjd. Han passerade ut över en snötäckt sjö och kolliderade med isen varvid båda stolarna lossnade. Ff:s (lt res Roland Olsson) stol avfyrades vid kraschen varefter han separerade från stolen och omkom. Fnav (vpl lt S Svensson) satt svårt skadad kvar i stolen. Haveriorsak: Styrspaken kunde ej föras bakåt pga att höjdroderlinan klämts fast mot en bryttrissa av en lös skruv.[H]
60007 A C WTill F 5, kod 5-07.
60008 A1967-05-25 totalhaveri F 5. Vikning vid flyguppvisning. Ff (fj Sune Brykt) omkom.
60009 A C WInstruktionsobjekt Halmstad.
60010 C WPrototyp för SK 60C. Flög 1:a gången 1967-01-18.
Användes för flyg- o skjutprov med akan-kapslar Engins Matra SA 10.
Kod FC-42.
Till Ljungbyhed.
2024? skrotas.[F]
60011 A C WTill F 5, kod 5-11.
Till F 10.
2001 tagen ur tjänst.
60012 A C WTill F 5.
60013 A C W
60014 A C WTill F 5, kod 5-14.
2024? skrotas.[F]
60015 A C WTill F 16.
2002 tagen ur tjänst?
60016 A C WTill F 5, kod 5-16. Målad i vinterkamouflage.
2024? skrotas.[F]
60017 A C WTill F 7.
Till Ljungbyhed.
2024? skrotas.[F]
60018 A C WTill F 5, kod 5-18.
60019 A CTill F 5, kod 5-19.
1976-06-03 totalhaveri Nordsjön, 12 km ONO Ulricehamn. Vådakupé. Ff (vpl sg Kjell Zachrisson) fallskärm men omkom.
60020 A C WTill F 5, kod 5-20.
2001 tagen ur tjänst.
60021 A C WTill F 5, kod 5-21. Målad i vinterkamouflage.
Till Flygteknikcenter, Ljungbyhed. Instruktionsobjekt.
På pelare vid Klippan.[F]
60022 A C WTill F 21.
60023 A C WTill F 5, kod 5-23.
Till F 20, kod 20-23.
60024 A C WTill F 5, kod 5-24.
Förrådsställd Ljungbyhed (bara bakkroppen).
60025 A C W
60026 A C WTill F 5, kod 5-26.
Instruktionsobjekt Halmstad.
60027 A C WTill F 5.
Förrådsställd Ljungbyhed (2015?)?
60028 A C WTill F 16.
2002 tagen ur tjänst.
60029 A1968-05-06 totalhaveri Kärråkra, Ljungdala, 5 km N Hässleholm. Kollision med marken. Ff (ffle Leif Valtersson) omkom.
60030 A C1966-11-22 till F 5, kod 5-30.
1978-11-30 allvarligt tillbud vid Noranmålet, F 15 Söderhamn. Huvsprängning och splitterskador vid raketskjutning. Ff (Hagman) ansikts- och ögonskador. Nav (kn Enocsson) var oskadd och landade fpl trots att han ej spakat SK 60 tidigare.
1985 till Saab för vingförstärkning.
1992-05-07 totalhaveri Klöva hallar, NO sluttningen på Söderåsen, 5 km V Ljungbyhed. En rote SK 60 startade med två elever i enkelkommando från F 5. Strax efter start gick roten in i moln på 250 m höjd, steg och svängde vänster. Tvåan meddelade omedelbart "Bryter ifrån" varefter han inte svarade på anrop. Fpl kolliderade med marken med rollvinkel vänster 90° och banvinkel 25-30° nos ned. Ff (kd sg Björn Sandberg, GTU) omkom. Haveriorsak kunde ej fastställas. Total drifttid: 2.985 tim. Vid senare undersökning av katapultstol vådautlöstes stolpatronen (en person lindrigt skadad). Total drifttid: 2.985 tim.[H, S]
60031 A C WFörrådsställd Ljungbyhed (2015).
60032 A C WTill F 7.
60033 A W AUTill F 5, kod 5-33.
Till F 10, kod 10-33.
1987-2017 ingick i Team 60.
2023-05-25 till Flygvapenmuseum. Placering: Flygteknik Techical Training, Nyköping.[F]
60034 A B WTill F 7?
2015 instruktionsobjekt Halmstad.
60035 A B W2014 till Nyarsasens skjutfält, Halmstad.
60036 A B W AUTill F 21.
2024-06-25 flygplanstypen utgår.
Till Malmslätt.
60037 A B WTill F 20, kod 20-37.
Till Aeroseum, Säve, Göteborg (bara kroppen?), utomhus.
60038 A B W AU2024-06-25 flygplanstypen utgår.
60039 A B WFörrådsställd Ljungbyhed. Skrotad.
60040 A W AUTill F 5, kod 5-40.
1983-1984 ingick i Team 60.
2024-06-25 flygplanstypen utgår.
Till F 14.
60041 A B W AUTill F 5, kod 5-41.
2024-06-25 flygplanstypen utgår.
60042 A B WTill F 20, kod 20-42.
Till Halmstad, brand- o räddningstjänst. Skrotad?
60043 A B1967-03-27 till F 5, kod 5-43.
Till F 21, kod 21-26.
1987-1989 ingick i Team 60.
1989-03-16 totalhaveri fjället Avvakkotunturi, 25 km NNO Gällivare/Malmberget. Under en väderflygning kolliderade flygplanet med fjället Avvakkotunturis västra sluttning. Ff (kn res Börje Nilsson, BFT) och nav (meteorolog mj Åke Larsson) omkom. Även en ren dödades av vrakdelar.[H, S]
60044 A B WTill FMTS, Halmstad, instruktionsobjekt.
Till Novel Air AB (endast framkropp).[F]
60045 A B W AU2024-06-25 flygplanstypen utgår.
60046 A B WTill F 5, kod 5-46.
1970 mod till SK 60B.
Kasserad efter fågelkollision.
Till Västerås Flygmuseum.
2016 till Flygvapenmuseum. Placering: Hässlö Gymnasium, Västerås. Instruktionsobjekt.
2019 till Linköpings flygplats för haveriövningar (tillfälligt?).
60047 A1986 - 1988 till Saab som AFT-flygplan. Uppvisningsflög 1987 vid Linköping, Nyköping och Trollhättan i FC:s "Blandgruppen" (Saab tog över ansvaret för Blandgruppen 1987).[6]
60048 A B W AUTill FMV:s Malmenbaserade enhet.
2009 mod AU. Användes för den första testfasen.
2023-01-25 till Flygvapenmuseum. Placering: "Ljunkan", Flygteknikskolan, Malmen.[F]
60049 A B WTill Halmstad, instruktionsobjekt (2009).
60050 A B WTill F 5, kod 5-50.
2011-03-29 allvarligt tillbud SV Jönköping. Under instrumentflygövning i dk vid Flygskolan och vid stigning i moln till 5.000 m minskade höjden och farten ökade trots att EADI (flyglägesinformation) indikerade nos upp. Läraren tog över och efter 2 min var läget under kontroll. Fpl kom ut över moln på 6.000 m och ett annat fpl följde med till landningen vid Malmen.[H]
Till Flygvapenmuseum. Placering: Lapplands Flygtekniska Gymnasium, Arvidsjaur. Senare placering: Räddningspluton, Luleå.[F]
60051 AFörrådsställd Ljungbyhed (2015).
60052 A B WTill F 5, kod 5-52.
Till Halmstad, brand- o räddningstjänst.
60053 ATill F 10.
Förrådsställd Ljungbyhed (2015).
2023 skrotad.
60054 A B WFörrådsställd Ljungbyhed (2015), bakkroppen.
2016 till Flygvapenmuseum. Placering: FMTS, Halmstad. Senare placering: Marma övnings- och skjutfält. Skall skrotas.[F][F]
60055 A B WTill F 5.
Förrådsställd Ljungbyhed.
60056 A B WTill F 5, kod 5-56.
2001 kasserad. Total flygtid: 4.621 tim.
Till Flygvapenmuseum. Placering 2008: Jämtlands Flyg & Lottamuseum, Optand.
60057 A B1967-09-07 till F 5, kod 5-57.
1988-10-11 totalhaveri nära Kallsjön vid byn Pjätteryd, 5 km NV Älmhult. Under stridsmässig avancerad roteflygning bröt ff (rotetvåa) ifrån vid 3:e upprepningen av ett moment halvroll/topproll men återsamlade. Vid det 5:e upprepandet bröt ff åter ifrån och hamnade i okontrollerat läge (rättvänd spinn?) men kom ur i brant dykning på några hundra meters höjd. Ff (fingasp Lars Moraeus, GTU) sköt ut sig på 300 m höjd men omkom (fask delvis utvecklad). Nav (meteorolog mj Inge Larsson) sköt ut sig på 100 m höjd men omkom.[H, S]
60058 A B W AUTill F 5.
2024-06-25 flygplanstypen utgår.
60059 A B WTill F 5.
60060 A B CTill F 5, kod 5-60.
1990-06-10 allvarligt tillbud F 10. Turbinsprängning höger motor och skadat styrsystem. Fpl reparabelt men kasserat.
pelare utanför Linköping?
60061 A W AUTill F 10, kod 10-61.
1982-2017 ingick i Team 60.
2023-06-08 till Flygvapenmuseum. Placering: "Ljunkan", Flygteknikskolan, Malmen.[F]
60062 A W AUTill F 5, kod 5-62.
1984-2017 ingick i Team 60 (soloflygningar t.o.m. 2023).
2024? till F 7.
2024-06-20--2024-06-24 Poznan, Polen.
Till SwAFHF, F 7.[F]
60063 A B W AU2024-06-25 flygplanstypen utgår.
Till Malmslätt.
60064 A BTill F 5, kod 5-64.
1996-03-25 totalhaveri vid ön Orarna, 8 km O Gävle. Fpl (långtidsutlånad till F 16) var nr 3 i en 4-grupp i övning fingerat attackanfall mot markmål. Efter att ett jakthot avvärjts påbörjades en flack högersväng under höjdminskning. Rotetvåan i 2:a roten följde rotechefen (60064) på 100 m avstånd. Under höjdminskningen tyckte 2:an att höjden började bli för låg och tänkte meddela detta då rotechefens flygplan kolliderade med isen. Ff (fk Björn Larsson, SFT) och passagerare (kd Linus Olzon) omkom. Sannolikt haveriorsak: Under sväng över obruten snöyta förlorade ff sina höjdreferenser. Total drifttid: 3.848 tim.[H, S]
60065 A B WFörrådsställd Ljungbyhed (2015).
60066 A B WFörrådsställd Ljungbyhed (2004).
60067 A B W
60068 A B WTill F 5.
60069 A B WTill F 5.
Förrådsställd Ljungbyhed (2000).
60070 A B WTill F 5, kod 5-70.
Till Halmstad, instruktionsobjekt (2005).
60071 A B WTill F 5, kod 5-71. Skrotad.
60072 A B WTill F 5, kod 5-72.
Den första SK 60W. Flög 1:a gången i augusti 1995.
Till F 21.
2024-06-25 flygplanstypen utgår.
60073 A B W AUTill F 5, kod 5-73.
2024-08-20 till Flygvapenmuseum. Placering: Flygstridsskolan, Arlanda.[F]
60074 A B W1967-11-01 till F 5, kod 5-74.
Till F 20, kod 20-74.
2001 avvecklad. Total gångtid: 4.891 tim.
Till Flygvapenmuseum. Första placering: Gotlands Flygmuseum i Visby. Placering 2011: Bunge Flygmuseum, Fårösund. Natten till 5/5 2011 transporterades 3 fpl (bl a 60074) på väg 148 från Visby till Bunge Flygmuseum.
60075 A B WFörrådsställd Ljungbyhed (bakkroppen).
60076 A B W
60077 A B1967-11-09 till F 5, kod 5-77.
1994-05-19 totalhaveri 4 km VNV Olofström. Vid spinnövning gick fpl ur spinn men hamnade i överstegrat läge ("deep stall"). På 2.000 m höjd gjorde ff (kn D Gylling, FIK) ett lyckat fallskärmshopp men hamnade i en gran och klättrade ner. Efter att ff lämnat fpl gick det ur det överstegrade läget och flög 6,5 km innan det havererade. Total drifttid: 3.286 tim.[H, S]
60078 ATill F 5.
1975-11-13 prov med rök för Team 60.
1976-1980 ingick i Team 60.
1980-09-11 totalhaveri Tollarp, 15 km SV Kristianstad. Okontrollerat läge i moln ("kantrat" horisontgyro). Ff (fk fing M Johansson) sköt ut sig genom huven på 1.500 m höjd och fart 800 km/tim (sår- och skärskador på händer, armar och i ansiktet).[H]
60079 A W AUTill FMV:s Malmenbaserade enhet.
2009 mod AU. Användes för den andra testfasen.
2023-04-05 allvarligt kollisionstillbud mellan 3 fpl V Katrineholm under manövrerande luftstrid (anfall och rollbyte), två-mot-en (jakt-jakt-mål). Under svängbyte lyckades ff i det defensiva fpl (60079) inte få ögonkontakten med de två andra. På 50 m avstånd upptäckte ff i 60079 målflygplanet (60098) samtidigt som 60126 snabbt närmade sig 60079. Både 60079 och 60126 gjorde undanmanövrar.[H]
2023-09-20 till Flygvapenmuseum. Placering: Edströmska, Västerås.[F]
60080 A W BTill F 5, kod 5-80.
1970 mod SK 60B.
Till Flygvapenmuseum: Placering: På pelare längs E 4, Linköping (falskmärkt 5-60).
60081 AFörrådsställd Ljungbyhed (2015).
60082 A B W1967-11-16 till F 5, kod 5-82.
1970-05-15 fågelkollision Vittsjö. Huven splittrades och skadade motor, vinge och stabilisator. Ff visir sönder, ff skador i ansiktet. Utskjutningshandtaget på höger stol drogs ut 30 cm. Rep-kostnad: 95.000 kr.[5]
1970 mod till SK 60B.
Till F 20, kod 20-82.
2001-12-13 kassation.
Till Flygvapenmuseum. Placering: F 10 Flygmuseum.
60083 A B W AUTill F 5, kod 5-83.
2024-06-25 flygplanstypen utgår.
60084 ATill F 5.
60085 A B WTill Halmstad, indtruktionsobjekt (2001).
60086 A B W AUTill F 5, kod 5-86.
2013 mod AU. Till F 17, kod -86.
2024 till Flygvapenmuseum.[F]
60087 A B W Till F 5, kod 5-87.
Förrådsställd, Ljungbyhed (2015).
60088 A W AUTill F 17.
2023-12-19 deltog i den sista julgransflygningen över Stockholm.
2024-08-08 till Flygvapenmuseum. Placering: Svedinos bil- och flygmuseum, Ugglarp (rödmålad).[F]
60089 A B WSkrotad Ljungbyhed.
60090 A B WTill F 5, kod 5-90.
Till Halmstad, brand- o räddningstjänst.
60091 A B WTill F 5, kod 5-91.
1971-08-18 haveri Traryd. Vådautskjutning av pass. Ff (fj) ok, pass (övlt) fallskärm. Fpl reparerat.
1983-1984 ingick i Team 60.
Till Flygvapenmuseum, Linköping (förrådsställd). Ny placering: F 17 Kamratförening, Ronneby?[F]
60092 A
60093 ATill F 5.
60093 och 60129 var de två första flygplanen som användes för att testa olika flygmanövrer som skulle kunna användas av blivande "Team 60".
Förrådsställd Ljungbyhed (2015).
2016 till Flygvapenmuseum. Placering: FMTS, Halmstad. Skall skrotas.[F]
60094 A
60095 ATill F 10, kod 10-95.
Till Ljungbyhed, instruktionsobjekt. Stjärten från 60036.
60096 A W AUTill F 5, kod 5-96.
1975-2017 ingick i Team 60.
1980-06-24 stötte 60112:s pitotrör mot fpl skevroder.
Till F 7.
2024 till SwAFHF, F 7.[F]
60097 A D1968 till F 5, kod 5-97.
1977 till FC, Malmen. Mod till D.[6]
1999 avvecklades flygplanstypen D (reservdelsobjekt).
2001 till Flygvapenmuseum. Placering: Edströmska/Hässlö Gymnasium, Västerås. Instruktionsobjekt.
60098 A W AUTill F 5, kod 5-98.
Till F 10, kod 10-98.
1975-2017 ingick i Team 60.
1994-06-09 stötte fpl och 60139 emot varandra under en "sandwichroll". Fpl svarade inte riktigt på rodren men landningen gick bra. Hävarmen till det ena höjdrodret hade gått av.
2023-04-05 allvarligt kollisionstillbud mellan 3 fpl V Katrineholm under luftstrid. Se 60079 ovan.
2023-06-26 till Flygvapenmuseum. Placering: Ronneby Flygteknik.[F]
60099 ATill F 10, kod 10-99.
60100 A W AUTill F 10, kod 10-100.
2023-05-25 till Flygvapenmuseum. Placering: Ronneby Flygteknik.[F]
60101 A W AU2014-04-10 allvarligt tillbud mellan 60101 (mål) och 60109 (anfallande rotetvåa) vid Finspång när de mötte varandra på kontrakurs. Oklar uppfattning om separationsansvar och förväntat uppträdande vid övningsmomentet.[H]
2024-08-27 till Flygvapenmuseum. Placering: Aeroseum, Säve, Göteborg.[F]
60102 ATill F 5, kod 5-102.
1976-1981 ingick i Team 60.
Förrådsställd Ljungbyhed (2015).
2023 skrotad.[F]
60103 ATill F 5, kod 5-103.
60104 A W AU1982-1984 ingick i Team 60.
2024-08-14 till Flygvapenmuseum. Placering: Gotland.[F]
60105 A W AU1989 till Saab som AFT-flygplan.[6]
2023 60-års-jubileum, målad gul, röd och blå (se bild).
2024? till F 7.
2024-06-20--2024-06-24 Poznan, Polen.
2024 till SwAFHF, F 7 (jubileumsmålad).[F]
60106 ATill F 5.
1976-1984 ingick i Team 60.
Förrådsställd Ljungbyhed (endast kroppen) (2004).
60107 AFörrådsställd Ljungbyhed (bakkroppen).
60108 ATill F 5.
Undervisningsobjekt vid Flygteknikcenter, Ljungbyhed.
60109 A W AU2014-04-10 allvarligt tillbud mellan 60101 och 60109. Se 60101 ovan.[H]
Till F 7.
2024-05-27 till Flygvapenmuseum. Placering: Flygteknik Arvidsjaur.[F]
60110 A C WTill F 5, kod 5-110.
1984 på FC. Uppvisningsflög 1984-06-17 på F 17 i FC:s "Blandgruppen".
Förrådsställd Ljungbyhed (2016).
60111 A W2001-09 kabintrycksbortfall på väg till Skottland.
Förrådsställd Ljungbyhed (2015).
60112 A W AUTill F 20, kod 20-112.
1975-1982 ingick i Team 60.
1980-06-24 böjdes fpl pitotrör när det stötte mot 60096 skevroder. Fartmätaren visade därefter fel och ff fick ta hjälp av annat flygplan vid landningen.
Till F 17.
2024 till Flygvapenmuseum. Placering: Flygteknik Tecnical Training, Nyköping.[F]
60113 A1968-04-xx till F 5, kod 5-113.
Till FC, Malmslätt.
Den sista SK 60 som flögs med RM 9-motorer.
2001 till Flygvapenmuseum, placerad utomhus. 2010 inomhus i Hall 3.
60114 A W AUTill F 5, kod 5-114.
1986 på FC. Uppvisningsflög 1986-06-15 på F 5 i FC:s "Blandgruppen".
2024-06-25 flygplanstypen utgår.
Till Malmslätt.
60115 A W AU1985-1986 ingick i Team 60.
2024-06-25 flygplanstypen utgår.
Till Malmslätt.
60116 A W AU1982-1986 ingick i Team 60.
Till F 7?
2024-06-25 flygplanstypen utgår. Till Malmslätt.
60117 A
60118 A W AUTill F 5, kod 5-118.
Till F 10, kod 10-118.
1975-1981 ingick i Team 60.
2023-01-25 till Flygvapenmuseum. Placering: Flygteknikcenter, Ljungbyhed.[F]
60119 AFrämre delen bevarad vid Ljungbyheds Militärhistoriska Museum.[7]
60120 ATill F 5.
Förrådsställd Ljungbyhed (2015).
60121 ATill F 5, kod 5-121.
1974-10-31 totalhaveri 5 km SO Markaryd, V Kraxamyren, NV Emmaljunga. Okontrollerad dykning i hög fart. Besättning fallskärmshopp. Ff (kn K Gustafsson, FH) fick armbrott och passageraren (1.fte S Hansson) dubbelsidiga lårbensbrott.[S]
60122 A
60123 A W AUTill F 5.
Till F 17, kod 17-123.
1981 ingick i Team 60.
2017-06-08 haveri vid landning F 21. Höger huvudlandställ endast delvis utfällt trots indikering "6 gröna" (landställ ute). Fpl stannade 40 m utanför bankanten. Ff (T Engström) oskadad, fpl skrapskador på undersidan. Vid bärgningen åkte stället ut och låstes. Ev har landställsspaken hamnat i olåst mellanläge. 4-sitsigt fpl.[H]
2023-01-25 till Flygvapenmuseum, plaering: Flygteknikcenter, Ljungbyhed.[F]
60124 AFörrådsställd Ljungbyhed (2015).
60125 A W AUTill F 5, kod 5-125.
Till F 10, kod 10-125.
1993-2017 ingick i Team 60.
2023-12-19 deltog i den sista julgransflygningen över Stockholm.
2024? till SwAFHF, F 7.[F]
60126 A W AUTill F 5, kod 5-126.
2023-04-05 allvarligt kollisionstillbud mellan 3 fpl V Katrineholm under luftstrid. Se 60079 ovan.
2024-06-24 till Flygvapenmuseum. Placering: Flygteknik, Arvidsjaur.[F]
60127 A
60128 AFörrådsställd Ljungbyhed (2015).
60129 A W AUTill F 5.
60093 och 60129 var de två första flygplanen som användes för att testa olika flygmanövrer som skulle kunna användas av blivande "Team 60".
2024-06-24 till Flygvapenmuseum. Placering: Flygteknikcenter, Ljungbyhed.[F]
60130 A
60131 A DTill F 5.
1977-03-02 D-mod CVM.
1977-1985 till F 18 som sambandsflyg.
Till F 16, basering Bomma.
1999 avvecklades flygplanstypen D (reservdelsobjekt).
Till Flygvapenmuseum. Placering: Lapplands Flygtekniska Gymnasium, Arvidsjaur.
60132 A DTill F 5.
1977-1985 till F 18 som sambandsflyg.
Till F 16, basering Bomma.
1999 avvecklades flygplanstypen D (reservdelsobjekt).
Till Flygvapenmuseum. Placering: På pelare vid F 5 Ljungbyhed, kod 5-132.
60133 A W AUTill F 5.
2008-08-22 avbruten start pga fågelkollision. Fpl hamnade i utrullningshindret. En brand i ena huvudställshjulet pga överhettning släcktes av räddningstjänsten.
2024-07-03till Flygvapenmuseum. Placering: Flygteknikcenter, Ljungbyhed.[F]
60134 ATill F 5, kod 5-134.
1975 ingick i Team 60.
1986-04-26 sista flygning (till Saab).
Till Ängelholm, instruktionsobjekt (1999).
60135 ATill F 5, kod 5-135.
Förrådsställd Ljungbyhed (2015).
60136 A W AU2024-06-25 flygplanstypen utgår.
60137 A W AUTill F 5, kod 5-137.
2024-08-22 till Flygvapenmuseum. Placering: Edströmska, Västerås.[F]
60138 ATill F 10.
Tagen ur tjänst (2001).
60139 A W AUTill F 5, kod 5-139.
Till F 10, kod 10-139.
1985-2017 ingick i Team 60.
1994-06-09 stötte fpl och 60098 emot varandra under en "sandwichroll". Främre fenkåpan skadad.
60140 A ETill F 5, kod 5-140.
1979-1980 mod SK 60E.
2009-08-28 reg SE-DXG, Flygvapenmuseum. 2010-09-07 innehavare SwAFHF (se bild).
60141 A W AUTill F 5, kod 5-141.
Till F 17.
2024-06-25 flygplanstypen utgår.
Till Malmslätt.
60142 A ETill F 5.
2001 avvecklas flygplanstypen E (reservdelsobjekt).
Till Flygvapenmuseum. Placeringar: Ljungbyheds Militärhistoriska museum, Flygteknikcenter Ljungbyhed, Estonian Aviation Museum.[F]
60143 A ETill F 5, kod 5-143.
2001 avvecklas flygplanstypen E (reservdelsobjekt).
Undervisningsobjekt vid Malmen, Linköping.
60144 A ETill F 5, kod 5-144.
2001 avvecklas flygplanstypen E (reservdelsobjekt).
60145 A E1968 till F 5.
2001 avvecklas flygplanstypen E (reservdelsobjekt). Total drifttid: 3.716 tim.
Till Flygvapenmuseum. Placering 2008: F 15 Flygmuseum, kod 15-145.
60146 A ETill F 5, kod 5-146.
2001 avvecklas flygplanstypen E (reservdelsobjekt).
Till Halmstad City.
2009 skrotad.
60147 A ETill F 5, kod 5-147.
2001 avvecklas flygplanstypen E (reservdelsobjekt).
60148 A E2001 avvecklas flygplanstypen E (reservdelsobjekt).
Undervisningsobjekt vid Flygteknikcenter, Ljungbyhed.
Till F 16 Uppsala räddning.[F]
60149 A ETill F 5.
2001 avvecklas flygplanstypen E (reservdelsobjekt).
Förrådsställd Ljungbyhed (1999).
60150 A ETill F 5.
2001 avvecklas flygplanstypen E (reservdelsobjekt).
Skrotad.
105401 OE1970-07-02 till Österrike.
Godkänd 1970-09-xx, koder YA-01, gul A.
1993-09-23 TIGER-skvadronen.
1995-03-03 totalhaveri vid Innerkrems, Kärnten. Fhr Johann Plank och Wm Manfred Fler omkom.[2, 3]
105402 OE1970-07-02 till Österrike.
Godkänd 1970-09-xx, koder YB-02, gul B.
Förrådsställd vid Linz.
105403 OE1970-07-02 till Österrike.
Godkänd 1970-09-xx, koder YC-03, gul C.
1975-05-07 totalhaveri vid Reichshalm, Waldviertel. Ff (kn Bilfried Burghard) gjorde fallskärmshopp och landade i Kamptal-reservoaren med ryggradsskador och hypotermi.[2, 3]
105404 OEGodkänd 1970-09-xx, koder YD-04, gul D.
Förrådsställd vid Linz.
105405 OEGodkänd 1970-11-xx, koder YE-05, gul E.
Förrådsställd vid Linz.
105406 OEGodkänd 1970-12-xx, koder YF-06, gul F.
1991-09-13 totalhaveri vid Micheldorf, Kirchdorf an der Krems. Lt Martin Nagele och Wm Hans-Peter Tschuchnik omkom.[2, 3]
105407 OEGodkänd 1970-12-xx, koder YG-07, gul G.
Förrådsställd vid Linz.
105408 OEGodkänd 1970-12-xx, koder YH-08, gul H.
1981-10-18 totalhaveri. Vid en flygning mellan Linz-Hörsching till Zeltweg kolliderade fpl med ett berg vid Windischgarsten. Lt Roman Kaltenegger omkom.[2, 3]
105409 OEGodkänd 1970-12-xx, koder YI-09, gul I.
1984 4-sitsig VIP-version.
105410 OEGodkänd 1971-02-xx, koder YJ-10, gul J.
105411 OEGodkänd 1971-02-xx, koder GA-11, grön A.
2003-04-17 totalhaveri vid Allentsteig, Steinberg. Under träningsflygning inför flygdagen i Chàteaudun tappade ff från Tiger-skvadronen kontrollen över flygplanet vid en looping och efterföljande roll med utfällt landningsställ. Lt Thomas Ploder sköt ut sig och fick mindre skador på knä och ryggrad.[2, 3]
105412 OEGodkänd 1971-02-xx, koder GB-12, grön B.
Förrådsställd vid Linz.
105413 OEGodkänd 1971-02-xx, koder GC-13, grön C.
1977-05-14 totalhaveri vid landning till Hörsching. Hptm Johann Gölzner omkom.[2, 3]
105414 OEGodkänd 1971-03-xx, koder GD-14, grön D. TIGER-skvadronen.
Förrådsställd vid Zeltweg Museum. Restaureras.
105415 OEGodkänd 1971-03-xx, koder GE-15, grön E.
1976-12-01 totalhaveri vid Kraubath, Obersteiermark, under en flygning mellan Zeltweg och Linz-Hörsching. Mjr Alfred Fohn försökte skjuta ut sig men omkom.[2, 3]
105416 OEGodkänd 1971-06-xx, koder GF-16, grön F.
1995-08-30 TIGER-skvadronen.
Bevarad vid Zeltweg Museum.
105417 OEGodkänd 1971-06-xx, koder GG-17, grön G.
1977-05-09 över Lahnsattel uppstod ett missförstånd mellan piloterna Mjr Johann Rathgeb och Olt Helmut Höflinger varvid en ff skjuter ut sig med katapultstolen och den andre får landa flygplanet.[2, 3]
2000-xx-xx märkt "30 Jahre Saab 105".
105418 OEGodkänd 1971-06-xx, koder GH-18, grön H.
1973-01-09 totalhaveri Hörschings flygfält. Hptm Leopold Hoffmann och Olt Hans Georg Hartl avlider av sina skador på sjukhuset.[2, 3]
105419 OEGodkänd 1971-06-xx, koder GI-19, grön I.
1981-08-06 totalhaveri efter start från Wien-Schwechat i Grub, Wienerwald. Mjr Alois Strahner och Lt Gerhard Wiesinger omkommer när de kraschar in i Karl Musils hem, huvuddansare vid Wiens statsopera. Karl, hans fru och två barn fick svåra brännskador.[2, 3]
105420 OEGodkänd 1971-06-xx, koder GJ-20, grön J.
1988-04-06 totalhaveri Eggelsberg, Mattinghofen. Obstlt Otto Laimgruber omkommer (på sin 45-årsdag).[2, 3]
105421 OEGodkänd 1971-06-xx, koder RA-21, röd A.
1971-10-05 totalhaveri vid Pusterwald, Oberzeiring. Okontrollerat läge vid övning i rättvänd spinn men fpl hamnade i ryggspinn (som provflygplan 105-1). Hptm Erich Rottinger och Olt Hermann Wagner räddade sig med fallskärm.[2, 3, 4]
105422 OEGodkänd 1971-09-xx, koder RB-22, röd B.
105423 OEGodkänd 1971-09-xx, koder RC-23, röd C.
105424 OEGodkänd 1971-11-xx, koder RD-24, röd D.
105425 OEGodkänd 1971-11-xx, koder RE-25, röd E.
105426 OEGodkänd 1972-01-xx, koder RF-26, röd F.
2010-06-xx märkt "40 Jahre Saab 105", reg RF-26 (se bild).
105427 OEGodkänd 1971-12-xx, koder RG-27, röd G.
105428 OEGodkänd 1971-12-xx, koder RH-28, röd H.
105429 OEGodkänd 1972-01-xx, koder RI-29, röd I.
TIGER-skvadronen. 2020-12-31 sista operativa flygningen (piloter: Obstlt Jürgen Cirtek och Obstlt Andreas Huemer).
Förrådsställd vid Linz.
105430 OEGodkänd 1972-03-xx, koder RJ-30, röd J.
105431 OEGodkänd 1972-03-xx, koder BA-31, blå A.
105432 OEGodkänd 1972-05-xx, koder BB-32, blå B.
Förrådsställd vid Linz.
105433 OEGodkänd 1972-05-xx, koder BC-33, blå C.
Förrådsställd vid Linz.
105434 OEGodkänd 1972-06-xx, koder BD-34, blå D.
1984 4-sitsig VIP-version.
Förrådsställd vid Linz.
105435 OEGodkänd 1972-11-xx, koder BE-35, blå E.
Förrådsställd vid Linz.
105436 OEGodkänd 1972-06-xx, koder BF-36, blå F.
105437 OEGodkänd 1972-09-xx, koder BG-37, blå G.
105438 OEGodkänd 1972-09-xx, koder BH-38, blå H.
1977-10-11 totalhaveri vid Kleinlobming, Knittelfeld, under en övningsflygning från Zeltweg. Hptm Siegfried Rumpler (och Lt Josef Hofbauer?) omkom.[2, 3]
105439 OEGodkänd 1972-11-xx, koder BI-39, blå I.
Förrådsställd vid Linz.
105440 OEGodkänd 1972-11-xx, koder BJ-40, blå J.
TIGER-skvadronen. Märkt "50" på fenan. 2020-12-31 sista operativa flygningen (piloter: Bgdr Gerfried Promberger och Vzlt Thomas Kerschbaumer).
Förrådsställd vid Zeltweg Museum.
AU = Arbetsbeteckning. SK 60AU (Avionics Upgrade)
W = Arbetsbeteckning. Uppgifter saknas om vilka individer som konverterades till SK 60W, ca 115 st.
(Årtal) inom parentes anger det år då statusen rapporterades.
N] = FV-nr 60001-60150, Saab serie-nr 105401-105440.
O] = Versions-nr tillhörande Saab: OE (Österrike).
F] = Flygvapenmuseums destinationsplan för SK 60 (vid avvecklingen juni 2024).

SAAB 105, provflygplan 105-2, utställd på Paris Air Show 1973 med märkning 416.
Foto: Piergiuliano Chesi (CC BY 3.0, Wikimedia).



Källor:
Svenskt Flyghistoriskt Forum (SFF)
"Team 60, Flygvapnets uppvisningsgrupp", Flyghistorisk Revy 2018.
Österrikes SAAB 105OE (tabell o data)
Österrikes TIGER-skvadron
Flickr.com
Spottingmode.com (tabell)
Wikipedia: Saab 105 (sv)
Wikipedia: Saab 105 (eng)
Flygvapenmuseum
Scramble.nl
Peter Lianders blogg
Airport-data.com
Avrosys.nu
Last 5
Flygvapennytt 1972-4
1 = Flygvapenmuseum
2 = Österrikes Saab 105OE: Datum
3 = Aviation-safety.net
4 = Flygtiga minnen 2 - Sölve Fasth/Torvald Johannes.
5 = Ängelholms Flygmuseum
6 = Björn Ek (Saab).
7 = Lennart Persson (Ljungbyheds Militärhistoriska Museum).
H = Haverirapport från Statens Haverikommission.
S = SFF

Uppdaterad: 2025-01-23