![]() |
T 1 nr 221 i Malmö hamn 1929. Foto: Gunvald Berger (PDM, beskuren) |
Heinkel HD 14 (Heinkel Doppeldecker) var ett enmotorigt torpedflygplan utvecklat av det tyska flygbolaget Ernst Heinkel Flugzeugwerke. Genom Svenska Aero på Lidingö beställde svenska Marinen den 19/8 1924 en HD 14 för utprovning.
![]() |
Heinkel HD 14 bogseras under utprovningen. Foto: Okänd / Flygvapenmusem (PDM) |
Flygplanet anlände demonterat till Flottans varv i Stockholm i juni 1925. Det monterades ihop och leveransproverna började den 13/9 1925. Flygplanet (som kallades "Bellona") godkändes dock inte då det inte uppfyllde de svenska kraven. Den torped som skulle användas (45 cm m/17, vikt 800 kg) var för tung. Proven avslutades och kontraktet upphävdes i september 1926 varefter flygplanet återlämnades.
![]() |
HD 14 med flottörer vid provflygning vid Galärvarvet. Foto: Okänd / Flygvapenmuseum (PDM) |
Heinkel förbättrade designen och den nya modellen fick namnet HD 16. Flygplanet flög första gången i början av 1928.
![]() |
T 1 - Heinkel HD 16. Foto: Okänd. |
Två flygplan HD 16 tillverkades i Warnemünde i Tyskland och svenska Flygvapnet köpte dessa två den 27/2 1928 för drygt 100.000 kr/styck. Flygplanen testflögs i Tyskland under oktober-november 1928 och det visade sig att vissa förändringar måste göras. När de två flygplanen hade godkänts av Flygvapnet flögs de i januari 1929 hem till Sverige och F 2 i Hägernäs.
![]() |
T 1 nr 220 framför hangarerna på F 2 i Hägernäs. Foto: Okänd / Flygvapenmuseum (PDM, beskuren) |
![]() |
T 1 - Heinkel HD 16. Foto: Okänd. |
Heinkel HD 16 fick beteckningen T 1 i Flygvapnet och de två flygplanen fick individnumren 20 och 21. Numren ändrades i mars 1929 till 220 och 221. I november 1931 ändrades de till 2120 och 2121.
Redan 1924 gjordes försök med fällning av torpeder från "Flygbåt 25'' (Friedrichshafen FF49C) vid Flottan i Karlskrona. Då användes en 35 cm Torpedbåtstorped m/03. Fällningsfarten var ca 80 km/t och fällningshöjden 10 m.
Med HD 16 blev både fällningsfart och fällningshöjd högre, något som torped m/03 ej klarade av. Man använde då istället en svensktillverkad 45 cm Torped m/17 som vägde ca 750 kg (+ 50 kg för fällningsmekanismen), alltså samma torped som testades ihop med flygplan HD 14.
![]() |
T 1 med FV-nr 2120 och torped m/17. Foto: Okänd / Lars E Lundin Collection. |
Många tester genomfördes under de kommande åren för att utröna bästa fällningsmetoder gällande fart, höjd och tyngdpunktsläge.
T 1:orna opererade oftast med flottörer från Flygdepåfartyget HMS Dristigheten.
![]() |
Pansarbåten/flygdepåfartyget HMS Dristigheten. Foto: Okänd (PDM, Wikimedia) |