OBS: JavaScript måste vara aktiverat för att denna webbplats ska fungera!!

TP 102 - GULFSTREAM

TP 102A nr 102001 med kod 021 i Luxemburg 1997-09-14.
Foto: JetPix (GFDL 1.2 via Wikimedia Commons)

DIVERSE INFORMATION

Gulfstream IV

Efter Gulfstream III beslöts det att göra om vingstrukturen för att minska vikten och därmed öka räckvidden. Gulfstream IV-vingen gav bl a en lägre stallhastighet och en större bränslevolym. Förbättringarna resulterade i att räckvidden ökade med över 555 km.

Gulfstream IV flög första gången 1985-09-19.
Version G-IV fick serienummer från 1000 till 1213.
Den uppgraderade G-IV-SP-versionen fick serienummer 1214-1499.
G-IV modifierades senare till G300/G400 och de modellerna fick serienummer 1500-1535.

Gulfstream IV-SP (SP=Special Performance) har bl a högre winglets och längre räckvidd än Gulfstream IV.

I juni 1987 satte en Gulfstream IV världsrekord i sin flygplansklass i att flyga västerut jorden runt på 45 timmar 25 minuter.

Gulfstream V-SP G550

G550 blev marknadsnamnet för modellbeteckningen G-V-SP.

2017 kostade ett nytt G550 mer än 45 miljoner dollar.
2018-12 värderades en 6 år gammal G550 till 28-31 miljoner dollar.
År 2021 var priset för ett fullt utrustat flygplan 54,5 miljoner dollar.

Bränsleförbrukningen är 2.000-2.300 kg den första timmen, minskar till 1.400 kg den andra timmen och är nere i 1.000 kg den sista timmen.

Vid en bränsleförbrukning av 1.770 liter/timme och pris 5 dollar/gallon kommer Gulfstream G550 att förbruka bränsle för 2.000 dollar/timme. Till detta kommer också en underhållskostnad på ca 1.200 dollar/timme (priser 2020-06). Omräknat till svenska kronor blir driftskostnaden vid tiden för 2021-07 ca 27.500:-/timme!

Gulfstream G550 slutade tillverkas i juli 2021 och det fanns då 603 st G550-flygplan i drift.

TP 102D nr 102005 (Gulfstream V-SP G550) med kod 025 landar på Arlanda 2015-09-22.
Kännetecken för G550 är att den har 7 kabinfönster på varje sida.
Foto: Anders "Bromma" Nilsson.

TEKNISKA DATA

TP 102A
G-IV
TP 102C
G-IV-SP
S 102B
G-IV-SP
TP 102D
G-V-SP G550
Längd: 26,9 m 26,9 m 26,9 m29,4 m
Höjd: 7,44 m 7,44 m 7,44 m 7,87 m
Spännvidd: 23,7 m 23,7 m23,7 m28,5 m
Tomvikt: 16.100 kg 19.000 kg ?21.500 kg ?21.909 kg
Max last: 1.542 kg 2.812 kg
Max startvikt: 33.200 kg 39.800 kg39.800 kg41.277 kg
Startsträcka: 1.609 m 1.801 m
Landnings-sträcka: 1.521 m 844 m
Stighastighet: 1.285 m/min 1.219 m/min
MTOW: 33.203 kg 33.838 kg 41.277 kg
Räckvidd: 7.820 km ? 6.200 km 6.200 km12.500 km
Marschfart: 850 km/h850 km/h 940 km/h
Max hastighet: 935 km/h935 km/h 935 km/h > 940 km/h
Max höjd: 13.700 m 13.700 m ca 15.000 m 15.545 m
Marschhöjd: 13.700 m 12.497 m
Motor: 2 st RR Tay Mk 611-8 2 st RR Tay Mk 611-82 st RR Tay Mk 611-82 st RR BR710 C4-11
Motoreffekt: 12.572 kp totalt12.572 kp totalt12.572 kp totalt13.958 kp totalt
Max bränsle: 13.290 lit 18.733 kg
23.333 lit
Passagerare: 12 personer (normal passagerar-flygning) 19 personer
Besättning: 2+22+2 2+2
OBS: Uppgifterna ovan varierar med olika källor ...

S 102B nr 102002 med kod 022 i Luxemburg 2006-06-08.
Foto: Luc Willems (GFDL 1.2 via Wikimedia Commons).

S 102B nr 102002 med kod 16-022 på Malmen, Linköping 1995-08-25.
Foto: Anders "Bromma" Nilsson.

SAMMANSTÄLLNING

FV-nr
FV-bet

Modell
c/n
Tillv.år
Tidigare
reg
Lev FV
Ut fr FV
Anm
102001
TP 102A

G-IV
1014

1987
N447GA
N779SW
1992-08-06
2015-08
Kod 16-021, 021.
2017-08-03 reg SE-064 Klippans Kommun, Ljungbyhed.
2017-08-15 Ferryflugen LPI-ESTL.
2017-08-28 till Flygteknikcenter, Klippans kommun, Ljungbyhed.
102002
S 102B

G-IV-SP
1215

1993
1995-08-25
-
Kod 16-022, 022. Signalspaning.
102003
S 102B

G-IV-SP
1216

1993
1995-10-03
-
16-023, 023. Signalspaning.
102004
TP 102C

G-IV-SP
1274

1996
N458GA
LV-WOM
2000-12
-
Kod 16-024, 024, 102024. Statsflyget.
102005
TP 102D

G-V-SP
G550
5200

2008
N990GA
VP-BJK
2011-06-03
-
Kod 025. Statsflyget.

Gulfstream G550 cockpit.
Foto: André Austin Du-Pont Rocha (GFDL 1.2 via Wikimedia Commons).

YOUTUBE

Gulfsream IV (OGARA JETS)
Gulfstream IV-SP in the Hangar Cabin Walk Thru
Gulfstream IV-SP Departing Wilmington KILG
Gulfstream IV Cockpit Landing in Las Vegas
How To Load the FMS Gulfstream G-IV
How To Start the APU of a Gulfstream G-IV
Gulfstream G-IV Full Flight Engine Start to Shutdown KFXE-KPBI
Om "Helskärmsläget" inte fungerar: Klicka på "YouTube"-texten när videon startat för att spela upp i större format.



Källor:
Wikipedia
Wikia.org (military.wikia.org) Gulfstream (www.gulfstream.com)
Försvarsmakten
Avrosys (www.avrosys.nu)
AeroCorner (aerocorner.com)
SFF
https://www.airport-data.com/
Flygvapennytt nr 3, 1993
Sky Brary (skybrary.aero)
Charlie Bravo Aviation (blog.wepushtin.com)

Uppdaterad: 2023-06-06