OBS: JavaScript måste vara aktiverat för att denna webbplats ska fungera!!

TP 2 - Junkers W33/W34

Ambulansflygplan Junkers W34, TP 2A, från F 2.
Foto: Okänd / Flygvapenmuseum (PDM)

HISTORIK

Junkers W33 och W34 var enmotoriga och lågvingade monoplan, byggda helt i lättmetall. De flög första gången i juni resp juli 1926.

Junkers bokstav "W" visade att flygplanet var ett sjöflygplan (W=Wasser?) men i praktiken flögs W33:or också som hjulflygplan.

Passagerarversionen hade plats för en pilot och fem passagerare. Senare fanns plats för två piloter och lastutrymmet förlängdes.

En Junkers W34 be/b3e (D-1119) slog det aktuella höjdrekordet 1929-05-26 när den nådde 12.739 meters höjd. Det var utrustat med en Bristol Jupiter VII-motor och flögs av Willi Neuenhofen.

Junkers W33/W34 tillverkades i många olika versioner. Fram till 1936 hade Junkers byggt 118 st W33 och 189 st W34, varav 30 st var byggda vid Junkers dotterbolag AB Flygindustri i Limhamn, Sverige.

Limhamnfabriken byggdes i början av 1920-talet för att undvika efterkrigstidens restriktioner för tyskt flygplansbyggande (som även inkluderade civila flygplan under 1921-22).

Ambulansflygplan Junkers W34, TP 2A, landar vid F 2 Hägernäs.
Foto: Okänd / Flygvapenmuseum (PDM)

Totalt tillverkades för den civila marknaden ca 1.000 flygplan och på licens byggdes (hos sju andra företag i Tyskland) drygt 2.000 st W33 och W34 för tyska Luftwaffes räkning.

1944-01-31 hade Luftwaffe 618 st W34/hi och 516 st W34/hau i drift. De flesta användes av flygskolor, främst vid navigatörs- och radiooperatörsutbildning.

2011 fanns det endast 3 st Junkers W33/W34 bevarade i hela världen (varav en i Arlanda Flygsamlingar i Stockholm).

Junkers W34h (c/n 2835) bevarad i Arlanda Flygsamlingar.
Foto: Johnny Comstedt (CC BY-NC-ND 2.0)

CF-ATF, Junkers W34, vid Canadian Air and Space Museum, Ottawa, 2010.
Foto: aeroprints.com (CC BY-SA 3.0, Wikimedia)

W33-VERSIONER

W33 Prototyp. Öppen cockpit, inga fönster i kabinen/godsutrymmet. Junkers L5-motor.
W33a Mofifierad prototyp. Junkers L2-motor.
W33b Större fraktutrymme. Junkers L5-motor.
W33baStörre fraktutrymme. Junkers L2-motor.
W33beSom W33a men med BMW Va-motor.
W33c Förstärkt mittvinge. Junkers L5-motor.
W33ce BMW Va-motor.
W33d Mer bakåtsvepta vingar.
W33f Förstärkt mittvinge, mindre bakåtsvepta vingar än W33d, inglasad cockpit, fönster i lastdelen.
W33fa Jupiter XI-motor.
W33feiSiemens Sh20u-motor.
W33ge Skolflygplan med fönster.
W33h Skol- och trafikflygplan. Junkers L5-motor. Förlängd flygkropp.
W33hc Skolflygplan. L5G-motor.
W33kc Inglasad cockpit, förstärkt underrede. L5-motor.
Uppgifterna ovan är inte helt säkra då de ibland tyvärr varierar med olika källor ...

W34-VERSIONER

W34a 331 kW Gnôme-Rhône 9A-motor, hastighet 190 km/h, spännvidd 17,75 m, längd 11,1 m.
W34b Förstärkta vingar.
W34ba Bristol Jupiter VIII-motor.
W34be 375 kW Gnôme-Rhône 9A-motor, hastighet 230 km/h, spännvidd 17,75 m, längd: 10,7 m.
W34be/b3e 441 kW Bristol Jupiter VII-motor. Användes för att försöka slå höjdrekordet.
W34c Förstärkt mittvinge, Jupiter VI-motor.
W34ca Bristol Jupiter VIII-motor.
W34ce Jupiter VII-motor.
W34ci 405 kW Pratt & Whitney Hornet-motor, hastighet 245 km/h, med kabinfönster.
W34d Junkers L5-motor eller Siemens Sh20-motor.
W34da
W34de
Bristol Jupiter VIII-motor resp Jupiter VII-motor.
W34di Som W34ci men vid BMW licenstillverkad motor.
W34f Inglasad cockpit, förlängda skevroder, lastlucka i exportversionen. 331 kW Gnôme-Rhône-motor, hastighet 190 km/h, spännvidd 18,48 m, längd 11,1 m.
W34fa
W34fe
Passagerarflygplan. Bristol Jupiter VIII resp Jupiter VII-motor.
W34fao 397 kW Siemens Sh 20-motor. Ett ex byggdes för tester med autopilot.
W34fay Wright Cyclone-motor.
W34fei 441 kW Siemens Sh 20 U-motor. Ett ex byggdes som test av sjöflygplan.
W34ffi Junkers L5-motor.
W34fg Armstrong-Siddeley Jaguar Major-motor.
W34fi 405 (368) kW Hornet-motor (tillverkad av Pratt & Whitney eller licenstillverkad av BMW). Spännvidd: 18,48 m, längd: 10,27 m, hastighet: 260 km/h.
W34fo Exportflygplan. Pratt & Whitney R-1340-motor
W34fu Amstrong Jaguar-motor.
W34fue Pratt & Whitney Hornet-motor. Senare ombyggd till sjöflygplan.
W34fy Armstrong-Siddeley Panther-motor (Jaguar Major U) ??
W34fä Exportflygplan.
W34gi 405 kW BMW Hornet. Ett ex tillverkades 1933 för tester.
W34hi 485 kW BMW 132A/E. 6 passagerare, förbättrad radio- och pejlutrustning. Luftwaffe för träning av piloter och radiooperatörer.
W34hau Som W34hi men med 526kW Bramo 322H-1-motor. Luftwaffe för träning av piloter och radiooperatörer.
K 43 Militär versionen av W34. Fanns i många av versionerna ovan.
Uppgifterna ovan är inte helt säkra då de ibland tyvärr varierar med olika källor ...

TP 2 nr 4. Foto: Okänd / Flygvapenmuseum (PDM)



Källor:

Svensk Flyghistoriskt Forum
Hugojunkers.bplaced.net
Wikipedia
Wikiwand
Wikideck
Wiki
Military-history.fandom.com
Wikipedia (AB_Flygindustri, Limhamn)
Avrosys.nu
Arlanda Flygsamlingar
Kulturnav

Uppdaterad: 2022-11-21