Totalt skulle tjugo (20) flygplan av typen Noorduyn Norseman på olika vägar finna vägen till Sverige, inbegripet Flygvapnets tre TP 78. Samtliga skulle för längre eller kortare tid upptas i det svenska civilregistret.
Därutöver kom ytterligare två Norseman till Sverige från Norge så sent som 1972 att brukas som reservdelsflygplan av Turistflyg i Arjeplog. Dessa två flygplan togs dock aldrig upp i registret. I något fall har en individ burit två olika registreringar i Sverige. Samtliga flygplan redovisas nedan med registrering och construction-number (c/n) och en kortfattad historik. Respektive flygplans tidigare USAAF-serial anges inom parentes.
Registrerades 460403 på Skandinaviska Aero AB i Stockholm. Försåldes till Grønlandsdepartementet (Danmark) och registrerades OY-ABN 480630.
![]() |
Den första Norseman som registrerades i Sverige var Skandinaviska Aero’s SE-APX här utrustad med konventionellt hjulställ. Flygplanet såldes 1948 till det danska Gronlandsdepartementet och blev OY-ABN. Foto: Se nedan. |
Registrerad på Skandinaviska Aero 460926 och förstörd vid brand i Västerås 490126. Avfärd ur registret 490209.
![]() |
SE-APY tillhörig Skandinaviska Aero AB. En kul detalj på detta flygplan är "the ventral fin" under bakkroppen! Foto: Se nedan. |
Registrerad på AB Norrlandsflyg 461126. Se vidare Flygvapnets 78002!
Registrerad 470111 på AB Norrlandsflyg. År 1949 till Aeropropaganda AB, Stockholm, och därefter till Dagens Nyheter AB. Försålt till Widerøes Flyveselskap A/S och registrerad LN-TVO 540112. Havererade och sjönk vid start Langsund, Tromsø 540814.
Registrerad på AB Norrlandsflyg 470802. Se vidare Flygvapnets 78001!
![]() |
AB Norrlands flyg Norseman SE-ASC som den tog sig ut innan den blev TP 78 med nummer 78001 i Flygvapnet. Foto: Se nedan. |
Kom till Sverige som ex NC-3099 och registrerades på AB TTT-flyg 460923. År 1951 till H. Faurschou and partners i Fjärdhundra. Försålt till Cie Laotienne de Commerce et de Transport Hanoi och registrerad F-OALR 520808. I november 1955 registrerad F-LAAD på Cie Veha-Akat, Vietnam.
Registrerad 460930 på AB TTT-flyg. I början av år 1952 till H. Faurschou och S. Andersson i Fjärdhundra. Såld till Norge och avförd ur det svenska registret 521208. Registrerad LN-SUW på Wideroes Flyselskap 530505. Havererade och brann upp efter start från Narvik 531003.
Registrerad på AB TTT-flyg 460924. Totalhavererade 481022 och avfärd ur registret 490711.
Registrerad 470417 på AB TTT-flyg. År 1952 till H. Faurschou and partners i Fjärdhundra och samma år försålt till Transportflyg i Östersund. 1955 övergick flygplanet till Ostermans Aero och försåldes senare till det danska Gronlandsdepartementet där det fick registreringen OY-ADK 570701.
![]() |
F.d. SE-ASM med ny registrering OY-ADK. Bilden är tagen i nya hangaren på Torslanda sommaren 1957 efter att flygplanet genomgått översyn och ommålning vid bröderna Fredricssons Flygservice. Foto: Alf Ebbesson. |
Registrerad 460608 på AB Ahrenbergsflyg. Försålt till Arosflyg i Västerås 1951 och därifrån till AB Lapplandsflyg i Porjus 1955. Avfärd ur registret 710316.
![]() |
SE-ATA sommaren 19461 AB Ahrenbergsflygs färger. Foto: Se nedan. |
Se Flygvapnets 78003!
![]() |
Albin Ahrenberg med sin flygplan SE-ATB på Lofssjön. Foto: Okänd / Stiftelsen Jamtli (CC BY-NC-ND 4.0, beskuren). |
Registrerad 461031 på AB Ahrenbergsflyg. Under 1948 till AB Industridiesel och försålt utomlands 1949. Registrerad som "YEMEN 4" 490614.
Registrered på Arosflyg i Västerås 461016. 1953 sålt till AB Lapplandsflyg i Porjus. Därefter till Wiggo Norvang i Oslo och registrerad som LN-HAO 650831. Enligt uppgift senare såld till Canada.
Registrerad på Arosflyg i Västerås 461209. Sjönk i sjön Mavasjaure, NV Luleå, 480908 och avförd ur registret 480927.
Registrerad 470125 på Ostermans Aero AB i Stockholm. Till Aero-Scandia år 1949. Totalhaveri i sjön Sitasjaure 500925 och avförd ur registret 501206.
Registrerad 470319 på Husqvarna Vapenfabrik AB. Försålt till Per Loven, Bromma, 1948, och vidare försålt till det danska Gronlandsdepartementet och registrerad QY-ACA 490118.
Ursprungligen i tjänst vid de norska flygstyrkorna i England i krigets slutskede 1945. Till Royal Norwegian Air Force 460828 med koden R-AF. Till A/S Solbergsflyg och registrerad LN-TSN 590630. Registrerad som SE-CGM på Solbergsflyg AB i Stockholm 630108 och i februari försålt till AB Norrlandsflyg i Gällivare.
I tjänst hos Royal Canadian Air Force 420126 - 530605. Till Royal Norwegian Air Force 530805 med koden RAY. Till A/S Flyservice i Alesund 571101 men ej upptagen i registret som LN-AEN. År 1960 först registrerad på Nordiska Vägbotaget i Västerås och sedan på Aerobolaget Västerås. Under 70-talet i tjänst vid AB Norrlandsflyg i Vidsel och numera, om icke komplett, bevarad vid Luftfartsverkets historiska samlingar.
Ursprungligen i tjänst vid RCAF 410218 -530423. Till RNoAF 530622 med koden R-AL och därefter till Widerøes Flyselskap och registrerad LN-BIT 570614. Försålt och registrerat på Fjällflyg i Kiruna som SE-EGF 650612. År 1975 via Wiggo Noryang i Oslo till General Aviation i Oslo 750407 men aldrig upptagen i registret som LN-DAH och slutligen sålt till Canada.
Ursprungligen i tjänst vid RCAF 410621 - 530423. Till RNoAF 530805 med koden R-AV. Registrerad på Fjellfly i Skien som LN-BDP 580104. Försålt till Turistflyg i Arjeplog och registrerat som SE-FUP i juni 1973. Försålt till Wiggo Norvang i Oslo och registrerat LN-DBP (!) 770908.
Hästen 1972 förvärvade Turistflyg i Arjeplog två Norseman att som tidigare nämnts brukas som reservdelsflygplan. Dessa flygplan upptogs därför ej i registret men har dock sin tidigare historik som kanske kan vara av intresse.
Det första av de två hade tidigare gjort tjänst i USAAF med serial 44-70384. Till norska Polarfly som LN-PAD 470717 och därefter till RNoAF som R-AI 520906. Till Solbergsfly 591209 men upptogs ej i registret med tänkt registrering LN-TSR. Till Fjellfly A/S och registrerad som LN-BFN 630717. Luftvärdighetsbeviset utgick 670331. Flygplanet hade c/n 649.
Det andra flygplanet med c/n 92 hade tidigare gjort tjänst i RCAF som "492" och kom 530622 till RNoAF där det fick koden R-AK. Till Fjellfly i Skien och registrerad LN-BDR 540819. Flygplanet såldes slutligen till Turistflyg 721017.